Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تفکر فیلسوفان اسلامی بر فلسفه مغرب زمین (1)

نویسنده:

(6 صفحه - از 3 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : تأثیر تفکر فیلسوفان اسلامی ،تفکر فیلسوفان اسلامی بر فلسفه ،تفکر ،فلسفه ،ارسطو ،ابن‌سینا ،اسلامی ،سینا ،فکر ،مسیحیان ،عرض ،ماهیت ،فیلسوفان اسلامی بر فلسفه مغرب‌زمین ،ابن سینا ،عروض ،تعرض ،ابن‌رشد ،ابن‌سینا و فارابی ،تأثیر ،تأثیر ابن‌سینا و فارابی ،ذات ،پرسش ابن‌سینا و پرسش فارابی ،تفکیک ،پرسش ،توماس آکوئینی ،تفکر اسلامی ،تفکر اسلامی و تفکر مسیحی ،عرض باب برهان ،کتاب ،دینی

خلاصه ماشینی:

"تقریبا در این صد سال یعنی از نیمهء دوم قرن 12 تا اواخر قرن‌ 13 میلادی آثار ابن سینا،فارابی و غزالی به لاتین ترجمه شد و فیلسوفان و اهل نظری مثل آلبرت کبیر و شاگرد مهم او یعنی‌ توماس آکوئینی با افکار ابن سینا و فارابی و غزالی آشنایی نزدیک‌ پیدا کردند،اما از اواخر قرن 13 مسیحیان با آثار ابن رشد آشنا شدند و آشنایی آنها با ابن رشد مقدمه‌ای شد برای به وجود آمدن‌ مکتبی در میان مسیحیان به نام مکتب«این رشدیان لاتینی»که این‌ مکتب رسمیت داشت یعنی افرادی بودند از میان مسیحیان که‌ به شدت طرفدار ابن رشد بودند و تفسیر ابن رشد را بر ارسطو صد در صد قبول کرده بودند و اینها تا رنسانس یعنی تا قرن 16 حضور داشتند. پیدایش بحث تمایز وجود و ماهیت و تفکیک وجود و ماهیت برای نخستین بار در تفکر فارابی و بعد از آن به‌طور وسیع‌تر در تفکر ابن سینا شکل گرفته؛ما در اندیشهء ارسطو و یا اصولا در فکر یونانی توجهی به چنین تفکیکی نمی‌بینیم یعنی‌ وجود و ماهیت در فکر یونانی یک چیز تلقی می‌شود ماهیت همان‌ وجود است و وجود همان ماهیت،یعنی در فکر یونانی به تفکیک‌ وجود و ماهیت به لحاظ مفهومی اهمیتی داده نمی‌شود،ما نه‌ در ارسطو چنین چیزی می‌بینیم نه در افلاطون و نه‌ در نو افلاطونیان و نه در دیگران،وقتی توجه به موجود می‌شده‌ موجود خارجی لحاظ می‌شده یعنی اشیا از آن حیث که خارج از (به صفحه تصویرمراجعه شود) بدین ترتیب‌ پایه‌های کلام‌ مسیحی به اتکای فکر ابن سینا شکل گرفت و این خیلی مهم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.