Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی و جمال از نظر قرآن

نویسنده:

سخنران:

(4 صفحه - از 9 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : زیبایی، قرآن، فطرت، عقل، عشق، سیرت، زیبایی و جمال، تجلی، مظهر جمال کلام الهی، انسان، باطنی، اشراق، مظهر جمال و جلال الهی، ریاضت، زیبایی‌شناسی، مصادیق زیبایی در قرآن، بحث زیبایی‌شناسی قرآن، تجلی اسماء الهی، مظهر زیبایی، جواب، گرایش، روش، مظاهر جمال الهی، حسن، روش قرآنی زیبایی‌شناسی، اسم جمال الهی، روش عقل و عشق، تعریف، زیبایی باطنی، زیبایی ظاهری به زیبایی

خلاصه ماشینی: "زیبایی و جمال‌ از نظر قرآن حجة الاسلام والمسلمین دکتر بهرام محمدیان* تنظیم از:تیمور امیری (به صفحه تصویرمراجعه شود) اشاره:متن حاضر حاصل سخنرانی آقای دکتر محمدیان در جمع‌ کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی است که پس از تنظیم به‌ شکل کنونی عرضه شده است: بحث زیباشناسی با تمام تازگیش در بین علمای به‌ شکلهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. پنجم-زیبایی چگونه تجلی‌ می‌یابد؟بحثی که نزد عرفا بیشتر مطرح شده است که زیبایی‌ در ظاهر و باطن،زیبایی در صورت و سیرت و به تعبیر امروزیها زیبایی در فرم و زیبایی در محتوا. افلاطون‌ این تعریف را با تعبیر مثلی‌اش بیان کرد و روشنگری را فصل‌ ممیز تعریف گرفت،یعنی اگر انسان به نوعی اشراق باطنی‌ دست پیدا کند آن‌گاه با مظاهر زیبا مواجه می‌شود و اشراق‌ درونی در او حاصل می‌شود و از تاریکی ماده رهایی می‌یابد. بعدها این تعبیر در عقل سرخ شیخ‌ اشراق و حکمت متعالیه تکرار شده است و تجلی اسماء الهی‌ را زیبایی دانسته‌اند. یعنی در این صورت جمیلهء مظاهر جمال الهی است که تناسب و اعتدال و هماهنگی وجود دارد و باعث جذب و قلوب‌ می‌شود. در این متد ظواهر آیات حجیت‌ دارد و در عین حال به باطن آیات بایدرسید البته با استناد به‌ روایات صحیح تا تبیین کنندهء مظاهر جمال و جلال باشد. فطرت آن چیزی است که‌ از اول خلقت همراه انسان بوده و تا آخر باقی خواهد ماند؛ منتهی ممکن است تضعیف و تحریف و تعطیل شود ولی از بین نمی‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.