Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه پیدایش زبان از دیدگاه علمای عرب زبان

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : زبان ،عربی ،پیدایش زبان ،نظریه ،نظریه پیدایش زبان ،زبان عربی ،ابن جنی ،آدم ،اسم ،انسان ،توقیفی بودن زبان ،معتقدان قدیمی اصطلاحی بودن زبان ،علم ،سیوطی ،قدیم ،اصطلاح ،خداوند ،دلیل توقیفی بودن زبان ،زبان عربی وضع الهی ،ابن جنی از علمای قدیم ،تقلید ،علمای عرب‌زبان ،وضع ،کلها ،معنا ،سخن ،ابن جنی زبان ،زبان عربی توقیفی ،قراردادی و اصطلاحی بودن زبان ،دلیل

خلاصه ماشینی:

"و در این اختلاف‌نظر وجود دارد که آیا این علم با وحی به پیامبری‌ از میان پیامبران رسیده یا با خلق أصواتی در برخی چیزها که‌ دلالت بر زبان می‌کند بوجود آمده است؟و یا اینکه علم ضروری‌ دکتر بتول علی نیا-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس دانشکده فرهنگیان شهید باهنر در برخی از بندگان خلق شده است؟مذاهب سه‌گانهء موردنظر سیوطی به آیهء شریفهء« و علم آدم الاسماء کلها »نظر دارند،اینکه‌ خداوند به آدمی اسمهایی را آموخت،اسم فرزندان و حیوانات‌ را از طریق وحی یاد داد و اینگونه آیه شریفه را تفسیر می‌کنند. خلاصه سخن اینکه صاحبان اندیشهء توقیفی بودن زبان دلیل عقلی محکمی ارائه نمی‌دهند دلایل آنها نقلی و احتمال تأویل در آن است حتی دلیل صریح بر ادعای آنها با استناد به آیه و علم آدم الأسماء کلها احتمال معنای دیگری دارد همانگونه که ابن جنی در الخصائص ذکر کرده اینکه خداوند متعال انسان را بر وضع الفاظ توانا نمود. برخی پژوهشگران گفته‌اند این دو مقوله(تکلم انسان و کودک)باهم قابل قیاس نیستند؛چون‌ کودک در ابتدا با اصواتی مبهم حرف می‌زند و کم‌کم تکامل‌ می‌یابد و او اصوات مختلف را از اطرافیان تقلید می‌کند در حالی که در ابتدای خلقت آدمی از کسی توان تقلید نداشته چون‌ اولین انسانهای زمین بودند و زبان دیگری وجود نداشت و همچنین امکان ندارد بگوئیم پیدایش زبان براساس قانون ثابتی‌ بوده اگرچه اکنون دارای قانون و نظم و انسجام خاصی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.