Skip to main content
فهرست مقالات

حضرت علی (ع) و تعلیم و تربیت اسلامی

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 3 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : حضرت علی ( ع )، تربیت، امام، اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، عبادت، حکومت، شخصیت، معاویه، امام علی ( ع )، جوانان، انسان، الگو، شخصیت حضرت علی، نگاه، مردم، خوب، جامعه، تربیت انسان، نکتۀ، جنبۀ تربیتی، شخصیت امیر المؤمنین، پیامبر ( ص )، نامۀ حضرت علی، مناسبت سال امام علی، مصلحت نظام، جنبۀ تربیتی شخصیت، جنبه‌های معنوی شخصیت امام، جنبۀ شخصیت امیر، نگاه تربیتی

خلاصه ماشینی: "حالا آیا واقعا تفسیر این سخن امیر المؤمنین(ع)همین است که عین قرآن را جلوی نوآموز بگذاریم؟یا این‌که باید آن آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی را که برای یک بچۀ مثلا 7-6 ساله قابل استفاده است،استخراج کنیم و در قالب داستان،شعر و... حال سؤال این است که چه عواملی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) شخصیت حضرت و نیز چه محورهایی در نحوۀ برخورد ایشان با افرادی که واقعا طبقۀ جوان آن روز را تشکیل می‌دادند،وجود داشت که آن‌ها را این‌طور متحول می‌ساخت و شدیدا شیفتۀ حضرت می‌کرد؟ البته از جنبه‌های ثبوتی و نفس‌الامری،نکات فراوانی در شخصیت حضرت علی(ع)وجود داشت؛اما این‌جا ما از جنبۀ اثباتی نگاه می‌کنیم؛یعنی صرف‌نظر از آن جنبه‌های معنوی شخصیت امام که دیگران را شیفتۀ خود می‌ساخت. این‌جا بحث دو جنبه دارد:یکی این‌که واقعا آن هدف‌ها چیست؟و دوم این‌که آیا خود حضرت علی(ع) می‌تواند برای ما الگو باشد یا خیر؟ بحث اول که:«هدف‌ها چیست؟بحث بسیار اصولی و مهمی است که به‌طور کلی به تعلیم و تربیت جهت می‌دهد. این بحث بسیار مهم و در عین حال اغواکننده است؛یعنی اگر دقت نکنیم،ممکن است در لباس تعریف و تمجید از امام، ایشان را کاملا از دسترس خود خارج کنیم و متأسفانه تحلیل خیلی از افراد از شخصیت ائمه(ع)در نهایت به این‌جا می‌انجامد؛در حالی که اصلا امام یعنی الگو و دربارۀ خود پیامبر با همۀ عظمتش گفته شده است:{/«لکم فی رسول الله اسوة حسنة»؛/}و الگو یعنی:«کسی که انسان،رفتار او را می‌بیند و از او تبعیت می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.