Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت متعالیه و فرآیند متعاصرسازی

نویسنده:

(7 صفحه - از 14 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : ملا صدرا، حکمت متعالیه، حکمت، فلسفه، اشراق، سهروردی، اسلامی، ملا صدرای شیرازی، مکتب، فلسفه اسلامی

خلاصه ماشینی:

"تا قرن دهم،مکتب مشایی احیا شده،به همراه حکمت اشراق دمادم دامن گستر و مکتب‌های کلامی اشعری و شیعی و مکتب‌های عرفانی«ابن عربی»همگی رونق داشت و هر روز بیش از پیش در یکدیگر ادغام و امتزاج یافت،متفکران مهمی همچون قطب الدین شیرازی، صدر الدین دشکی،سید حیدر آملی،ابن ترکه اصفهانی و نظایر ایشان این مکاتب را به تدریج در یکدیگر ادغام کردند،تا آنکه در قرن یازده هجری با تأسیس «مکتب اصفهان»و بروز شاخصترین شخصیت این مکتب یعنی ملا صدرای شیرازی سیر 9 قرن فلسفۀ اسلامی به کمال مطلوب رسید و حقایق فلسفه اسلامی و ذوقی و وحیانی(برهان، عرفان،قرآن)در یک نظر وسیع و کلی دربارۀ هستی باهم امتزاج یافت. هرتن بر عکس سایر مستشرقین،فلسفۀ اسلامی را به مکتب مشایی محدود نکرد،بلکه از وجود مکتب اشراقی و افکار سهروردی به اعتراف همۀ کارشناسان و صاحبنظران، ملا صدرا برآیند نه قرن حرکت فکری، عرفانی و کلامی در جهان اسلام است و حکمت متعالیه بروز اصیل‌ترین اندیشۀ برآمده از سیر برهان و عرفان و قرآن در این سرزمین است،و از آنجا که بهترین و جامعترین تجلی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی است به‌طور طبیعی،مناسب‌ترین بستر را برای گفتگوی تمدنها فراهم می‌آورد. به اعتراف همه کارشناسان و صاحبنظران،ملا صدرا برآیند نه قرن حرکت فکری،عرفانی و کلامی در جهان اسلام است و حکمت متعالیه بروز اصیل‌ترین اندیشۀ برآمده از سیر برهان و عرفان و قرآن در این سرزمین است،و از آنجا که بهترین و جامعترین تجلی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی است به‌طور طبیعی،مناسب‌ترین بستر را برای گفتگوی تمدن‌ها فراهم می‌آورد،و اگر نیک نظر کنیم در می‌یابیم که بر این بستر، گفتگوهای اصیلی بین تمدن اسلامی و شرق از یک سو و بین تمدن اسلامی و غرب از سوی دیگر پدید آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.