Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و قالب های تدریس احکام (4)

نویسنده:

(4 صفحه - از 35 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : احکام ،نماز ،تدریس احکام ،استاد ،اشتباه ،قالب‌های تدریس احکام ،اصول و قالب‌های تدریس احکام ،اصولی ،تصحیح ،رکعت ،استاد احکام ،وضو ،استاد هنگام تدریس احکام ،مغرب ،احکام ( ،اصول تدریس احکام اشاره ،یقین ،علم ،سؤالاتی ،اصول و قالب‌های ،اصل از اصول تدریس ،مقدمات احکام ،بیان ،ضرر ،ذکر ،شاگردان اشتباه ،شاگرد از استاد احکام ،حرکت ،استادی تدریس احکام ،مسائل

خلاصه ماشینی:

"»6 پس آیا ما به عنوان مقلد نباید اشتباهات خود را تصحیح و اعلام کنیم؟هنگامی‌که در مسألۀ 13 رسالۀ توضیح المسائل می‌خوانیم:«اگر کسی فتوای مجتهدی را به دیگری بگوید، چنانچه فتوای آن مجتهد عوض شود،لازم نیست به او خبر دهد که فتوا عوض شده است،ولی اگر بعد از گفتن فتوا بفهمد که اشتباه کرده است،در صورتی که ممکن باشد،باید اشتباه را برطرف کند. »7 به این جهت،چنانچه استاد هنگام تدریس احکام اشتباهی کرد و در همان جلسه متوجه آن شد،شایسته است که در همان وقت،اشتباه خود را تصحیح کند؛زیرا ممکن است برخی از شاگردان در جلسه یا جلسات آینده در کلاس حضور نیابند و آن اشتباه در ذهن آنان باقی بماند. در این صورت نیز استاد باید بدون هیچ غروری و در کمال فروتنی آن را بپذیرد و شکل صحیح آن مساله را به شاگردان خود بگوید: {Sتواضع است دلیل رسیدگان به کمال# که چون سوار به مقصد رسد پیاده شودS} یکی از شاگردان شهید استاد مطهری رحمه الله می‌گوید: «کم‌تر اتفاق می‌افتاد که استاد در هنگام درس اشتباه کند؛ولی اگر چنین می‌شد و در مثل،اگر یکی از شاگردان اشتباه ایشان را یادآوری می‌کرد،می‌پذیرفت و هیچ‌گاه سراغ ندارم که در اشتباه خود پافشاری و مطلب را به زور تحمیل کرده باشد. یا مثلا استاد به صورت پانتومیم و با حرکت دادن لب‌هایش نشان دهد که در حال خواندن حمد و سورۀ نماز است؛ولی صورت خود را به طرف راست یا چپ قبله برمی‌گرداند و از شاگردان اشتباه این کار را می‌پرسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.