خلاصه ماشینی:
"جایگاه >>ارزشیابی تشخیصی<< در فرایند یاددهی-یادگیری به بیان جدولی مطلب فوق،به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی عمومی تدریس(فرایند یاددهی-یادگیری) جایگاه ارزشیابی تشخیصی در آغاز سال تحصیلی به شرحی که خواهد،آمد،از الویت ویژهای برخوردار است و میتوان گفت که مبنا و مقدمۀ واجب برای کسب مراحل بعدی خواهد بود تا فرایند تدریس را به شیوهای موفق محقق سازد.
70 درصد از فعالیت با یادگیرنده و 30 درصد با یاددهنده است و دانشآموزان از یکدیگر بیشتر باید بیاموزند تا از معلم و کتاب و شرایط عملی برای آنها باید فراهم شود؛نظیر شرکت در اردوهایی که بچهها کارها را خودشان انجام میدهند؛مثلا غذا درست میکنند.
4. ارزشیابی مرحلهای یا تکوینی یعنی اطلاع از میزان پیشرفت تدریجی دانشآموز(فراگیر) در طول تدریس و کمک به او برای تقویت و تکمیل آموختههای جدید براساس هریک از هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده6مانند شخص بنایی که وقتی دیوارچینی میکند،مرتب با شاغول و شمشه دیوار را میزان میکند و میسنجد که ببیند آیا درست چیده یا کج است.
به علاوه باید توجه داشت که نمرات موجود در کارنامهها نباید ما را گول بزنند؛زیرا در نظام موجود،این شیوۀ نادرست ارزشیابی گویای واقعیات نیستند؛یعنی اگر یک دانشآموز دبیرستانی در درس عربی نمره«18»گرفته است،دلیل نمیشود که دانش او در این زمینه عالی باشد و مثلا در سال بعد،بدون هیچ مشکلی&%04212MORG042G% روشهای فعال از روشهای تقریر عادی بسیار مشکلتر است؛زیرا از یک سو کار تمایز یافتهتر و دقیقتر معلم را میخواهد؛و از سوی دیگر،آموزش و پرورش فعال مستلزم آمادگی عمیقتر است."