Skip to main content
فهرست مقالات

قواعد فقهی (4): قاعده لاتعاد

نویسنده:

(3 صفحه - از 50 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : قاعده لاتعاد ،قاعده لاتعاد قواعد فقهی ،اخلال ،قاعده ،نماز ،قواعد فقهی ،روایت ،اجزا و شرایط نماز اخلال ،اعاده ،اخلال ناشی از علم ،عمد ،قاعده لاتعاد از موارد اخلال ،قاعده روایت صحیحه ،سنت ،لاتعاد الصلوة ،اخلال ناشی از جهل ،سنة ،اجزا و شرایط نماز ،موانع ،سند ،عبادت ،دلالت روایت ،اخلال عمد ،سند روایت ،اخلال در نماز ،اخلال در قبله ،اعاده نماز ،قاعده در کتب فقهی ،شرایط نماز و رفع موانع ،السنة الفریضه

خلاصه ماشینی:

"وجه تسمیه قاعده: عنوان این قاعده از کلمه‌ای برگرفته شده که در ابتدای روایت صحیحه زراره از ابو جعفر امام باقر (علیه السلام)وارد گردیده است: «لاتعاد الصلوة الا من خمسة الطهور و الوقت و القبلة و الوکوع و السجود»2 مفاد قاعده: براساس این قاعده چنانچه نمازگزار در نماز خود خللی وارد سازد،در صورتی که این خلل در یکی از پنج مورد طهارت،وقت،قبله، رکوع و سجود نباشد،نماز او نیازی به اعاده ندارد. البته اصل اولی در هر عبادت مرکب که اجزا و شرایط و نبود موانع در آن اعتبار شده است،اقتضا می‌کند چنانچه به عمد یا به سهو یا به جهل خللی به خود یا شرط آن وارد شود یا مانعی برای محقق شدن آن پدید آید عبادت باطل باشد؛و در نتیجه اعاده آن واجب. مرحوم میرزا حسن بجنوردی در این باره می‌گوید: اگر بگوییم قاعده لاتعاد و مفاد مستند آن مورد علم وعمد را نیز شامل است،این ادعا مخالف ادله‌ای است که براساس آنها بر تحقق اجزا و شرایط نماز و رفع موانع تحقق آنها تاکید شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.