Skip to main content
فهرست مقالات

(بخش اول) جستاری در روش تدریس عربی

نویسنده:

(8 صفحه - از 49 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : نمره، دانش‌آموز، تدریس، تمرینات، ترجمه، معلم، عربی، قواعد، پرسش، صفر

خلاصه ماشینی: "معلم به هنگام تدریس قواعد،برای توجه بیش‌تر دانش‌آموز سؤالاتی را از آن‌چه که تدریس می‌کند مطرح و برای دانش‌آموزان فعال نمرهء تشویقی در نظر می‌گیرد و از دادن نمرهء منفی در این مرحله خود داری می‌ورزد. ) تذکر:در صورتی که مطالب ذکر شده در اولین جلسهء تدریس به صورت منطقی و مستدل بیان شود و با نظر خواهی از دانش‌آموزان،مورد بررسی قرار گیرد و به‌ انتقادهای آن‌ها پاسخ معقول داده شود؛نیز با بیان علمی‌ مطالب هرگونه تحمیل و اجبار از ذهن دانش‌آموز زدوده‌ شود،از مقاومت‌های منفی بعدی جلوگیری به عمل‌ می‌آید. دانش‌آموز غایب با این صفرها چه کند؟شاید غیبت‌اش‌ موجه باشد؟به هر دانش‌آموز بعد از گرفتن نمرهء صفر به‌ علت غیبت،تنها دو جلسه فرصت می‌دهیم که تکلیف‌ همان جلسه را که غایب شده است،حاضر کند و پس از پاسخگویی به سؤالات به تعداد صفرها(از هر موردی که‌ باشد،یعنی ترجمه یا قواعد و... معلم با ابزار کار خود(دفتر نمرهء مدرسه،دفتر نمرهء مخصوص‌ خودش که برای هر کلاس یک برگ اختصاص داده است و نیز سه عدد خودکار به رنگ‌های آبی و سبز و قرمز)وارد کلاس می‌شود و با سلام و احوالپرسی با دانش‌آموزان،در صورت امکان با یک مطلب کوتاه که حاوی نکته‌ای آموزنده‌ باشد کلاس را برای ورود به درس آماده می‌کند. )می‌توان در جدول کلمات(ترجمه،قواعد، تمرین)را به صورت رمزی نوشت،تا دانش‌آموز از کیفیت‌ دقیق نمره گذاری مطلع نشود؛زیرا ممکن است احساس کند که از نوع پیش مطالعه،دیگر پرسش و تکلیف از او نخواهند خواست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.