Skip to main content
فهرست مقالات

الگوهای جدید تدریس بینش اسلامی (دوره متوسطه)

نویسنده:

(9 صفحه - از 36 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، دانش‌آموزان، الگو، معلم، ارزش‌یابی تدریس درس بینش اسلامی، تدریس بینش اسلامی، ارزش‌یابی، کلاس، الگوهای جدید تدریس بینش، آموزش

خلاصه ماشینی:

"ذکر این نکته به عنوان یادآوری ضروری است که با توجه‌ به هدف ارزشی معارف اسلامی استفاده از یک روش و الگوی خاص‌ در آموزش قابل توصیه و کاربرد نیست؛بلکه آموزشی موفق و کارآمد است که بتواند از مجموعهء الگوهای فعال تدریس در آموزش‌ بهره‌گیری کند. معلم در فرضیه‌های دیگر، دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کند تا جایی که این فرضیه مطرح‌ می‌شود:«این شخصیت اسلامی در واقعهء عاشورا حضور داشته‌ است. معلم با قرائت شعری در ارتباط با نماز تدریس خود را آغاز می‌کند؛سپس با پرسش از دانش‌آموزان در مورد مفهوم‌ کلمه«صلوة»،تعداد بیست عدد کارت که بر روی هر کدام‌ کلمه‌ای نوشته شده است و با اعداد 1 تا 20 مشخص شده است‌ را به صورت تصادفی و پراکنده بین دانش‌آموزان کلاس تقسیم‌ می‌کند. روش سخنرانی این روش در آموزش سنتی کاربرد داشته و عمده‌ترین روشی‌ است که اکثر معلمان در درس‌هایی مثل بینش اسلامی از آن‌ استفاده می‌کنند؛این روش در کلاس‌های با جمعیت زیاد وبدون‌ امکانات آموزشی بیش‌تر کاربرد دارد چون ارائهء مطالب بیش‌تر جنبهء کلامی دارد؛اگر به نحو شایسته‌ای از آن استفاده شود،می‌تواند راه فعالی در تدریس باشد. از دانش‌آموزان‌ سؤال می شود که در کدام کتاب بینش اسلامی با بعد روحی انسان‌ آشنا شده‌اند؟با پاسخ به این سؤال یک یادآوری به کتاب بینش‌ اسلامی سال سوم نیز می‌شود؛پس از آن با استفاده از یک پوستر نصب‌شده در کنار تابلو،موضوع ارتباط انسان‌شناسی با توحید از جانب معلم طرح می‌شود. -اگر معلم بتواند از این روش خوب بهره‌گیری کند، می‌توان بسیاری از اطلاعات را در ارتباط با موضوع تدریس در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. هر دانش‌آموز سؤالی را انتخاب می‌کند و به‌ پاسخگویی آن می‌پردازد؛همانند روش ژتونی،سنجش حضور ذهن دانش‌آموزان نیز ار این روش مورد نظر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.