Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردها در تعلیم و تربیت دینی

نویسنده:

(4 صفحه - از 28 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، توحیدی، دین، رویکرد، تعلیم و تربیت دینی، فطرت، کمال، انسان، رهیافت‌ها، خدا، فطرت توحیدی، برنامه، استاد شهید مطهری، معارف، اسلامی، رویکردها در تعلیم، تعلیم و تربیت اسلامی، هدایت، توحید عملی، صبغة الله، قرار گرفتن فطرت توحیدی، فطرت توحیدی در هدایت، میان اوامر و نواهی الهی، توحید نظری و توحید عملی، فطرت توحیدی در باب تعلیم، خداوند، نواهی خداوند تابع مصالح، توجه به فطرت توحیدی، رشد و کمال انسان، تبیین معارف دینی

خلاصه ماشینی: "اما با نگاهی که‌ برخاسته از جامع‌نگری دین و دو ابعاد بودن وجود انسان است، خواهیم دید که این دو رویکرد،در عین این‌که واقعا دو رویکرد هستند،نه تنها در مقابل یکدیگر قرار ندارند،بلکه جمع میان آن‌ها امری ضروری و قطعی است. رویکردهای مطرح شده در این مجموعه،برگرفته از مبانی‌ تعلیم و تربیت اسلامی هستند،در فضای معرفتی متفکران اسلامی‌ تنظیم شده‌اند و تبیین استقلالی خود را دارند. به علاوه،رسیدن به بینش توحیدی در باب جهان و انسان‌ که به تعبیر استاد شهید مطهری،به معنای درک ماهیت«از اویی» و«به سوی اویی»جهان و انسان است،زیربنا و محور برنامهء هدایتی اسلام است که همهء اجزا و مؤلفه‌های این برنامه را شکل و جهت می‌دهد: «صبغة الله و من أحسن من الله صبغة». توجه به این نکته‌ بدان جهت است که وقتی سخن از فطرت توحیدی به میان می‌آید، نباید چنین نتیجه گرفت که تعلیم و تربیت صرفا بر تذکر و یا اندیشهء شهودی متکی است و جای چندانی برای تفکر،تعقل و استدلال‌ در آن وجود ندارد. هر پاداش و خیری که در نتیجهء مراعات این اوامر و نواهی‌ در دنیا و آخرت بهرهء انسان می‌شود،یا خود رشد و کمال است یا از لوازم و توابع رشد و کمال به شمار می‌رود. از همین رو،در برخی آیات‌ قرآن کریم،بعد از نسبت دادن خلق و تدبیر به خدای متعال،از هدایت الهی موجودات به سوی مقصدشان سخن به میان آمده‌ است: «سبح اسم ربک الاعلی. توجه شود که بنابراین بیان،میان اوامر و نواهی الهی،با رشد و کمال انسانی، رابطه‌ای حقیقی است،نه این‌که مثلا رابطه‌ای واقعی و حقیقی‌ میان روزه‌داری و تقوا نیست و تقوا را صرفا به‌عنوان جایزه‌ای‌ قراردادی به انسان می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.