Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه و اهمیت درس دینی و عوامل تغییر آن در سال اول دوره متوسطه

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : دین ،اهمیت درس دینی ،قرآن ،تدریس ،کتاب ،درس دینی و عوامل ،دبیران ،قرائت ،روش تدریس فعال ،تغییر ،انسان ،فراگیران ،عقل ،کتاب دین و زندگی ،عوامل تغییر ،جایگاه و اهمیت درس ،عوامل مهم تغییر کتاب بینش ،تلفیقی ،کتاب دینی و قرآن ،درس قرآن ،علم ،دانش‌آموزان ،ضرورت ،ضرورت دین ،ایمان ،تعریف دین ،تعریف ،کتاب عقل و اعتقاد دینی ،هدف اصلی درس دینی ،درس قرآن تدریس

خلاصه ماشینی:

"در ضرورت دین راستی چرا دین؟آیا دین جایگزینی‌ ندارد و اگر دارد،چه چیزی است که‌ می‌تواند جای دین را بگیرد؟اصلا ضرورت‌ و اهمییت آن چیست و اگر دین امری‌ ضروری است،فواید آن کدامند و اگر ضرورتی ندارد،پس چرا این همه بحث است‌ دین و معرفت‌شناسی دینی می‌شود؟ علاوه بر این سؤال‌ها،سؤال دیگری‌ نیز مطرح است:آیا انسان عصر مدرن، نیازی به دین‌پژوهی دارد یا نه؟آیا علوم و فناوری امروزه،می‌توانند عامل افول مقولهء دینی شوند و جای آن را بگیرند؟آیا انسان‌ها به سبب علم و پیشرفت خیره‌کنندهء دانش و بلوغـ عقلانی،دیگر نیازی به تعالیم و حیانی‌ ندارند و آنچه که مدینهء فاضله و سعادتگاه‌ ابدی و بهشت موعود نامیده می‌شود، یافته‌اند و آیا بشر امروزین که انسان‌ متجدد،مدرن و پسامدرن،عقل گرا، علم مدار،تجربه گرا و... اما از آن جا که انسان‌ها جزئی از کل هستی محسوب می‌شوند و احاطهء همه جانبه بر هستی و داشتن قوانین‌ کامل،آن‌ها هم برای عقل محدود گرای‌ آدمی،محال می‌نماید،این مؤلفه‌ها از از طریق دین وحیانی در اختیار بشر قرار گرفته‌اند که خود این امر نیز ضرورت و اهمیت خاص وحی آسمانی برای زمینیان‌ را نشان می‌دهد. علاوه بر آن‌ جلوی بروز و ظهور استعدادهای باالقوهء دانش آموزان نیز گرفته شده بود که‌ دبیران این درس غالبا به سخنرانی بپردازند و عملا تدریس صورت نمی‌گرفت. ب)عامل دومی که باعث تغییر کتاب‌ بینش اسلامی و قرآن شد این بود که جدایی‌ بین مباحث دینی و آیات قرآنی این طرز تلقی را ایجاد کرده بود که دین غیر از قرآن‌ است و هر کدام مبحث مستقلی دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.