Skip to main content
فهرست مقالات

برداشت های تربیتی از دعاها

نویسنده:

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : معلم، دانش‌آموزان، خداوند، علم، تنبیه، صفات، رفتار، انضباط، انسان، برداشت‌های تربیتی از دعاها

خلاصه ماشینی: "» (آیهء 2،سورهء مبارکهء جمعه) معلم،کار خداوند و پیامبرانش را انجام می‌دهد و این‌که‌ معلم باید در سرگردانی‌ها به کمک‌ دانش‌آموز بشتابد و قبل‌ازاین‌که‌ دانش‌آموز مشکل خود را به او بگوید، برای یاریش تلاش کند حضرت امام خمینی فرمودند:«پیامبری شغل انبیاست»، حقیقتی است که علاوه‌بر تکریم شغل مقدس معلمی،اهمیت‌ مسأله را به معلم یادآور می‌شود. اگر معلمی بخواهد به مسائل تربیتی‌ دانش‌آموزان بپردازد،زمانی موفق است که‌ راز دل شاگردان را پیش خود نگه دارد و به‌ احدی بازگو نکند شاگردان مایل به پوشیده ماندنش هستند،حتما باید زشتی‌های‌ خلقی یا رفتاری و غیره باشد. جوان دچار چنین پندار غلطی‌ تعداد زیادی از معلمان می‌پرسند:چرا تنبیه ما کارساز نیست و سبب خاموشی‌ رفتار دانش‌آموز نمی‌شود؟تنها دلیل و یا شاید بهتر است بگوییم مهمترین علت‌ این است که تنبیه با رفتار تناسب ندارد می‌شود که آب از سر گذشته و دیگر جایگاهی برای او بین معلمان‌ وهمکلاسی‌ها نمانده استـ فرد خطاکار،هرچند دچار انواع قبایح اخلاقی باشد،حتما در وجودش زیبایی‌هایی هم دارد. اگر جرم بزرگ باشد،ولی‌ جزایی که برای آن درنظرگرفته می‌شود،کوچک باشد،مجرم به‌ تکرار عمل خلاف خود تشویق می‌شود،پس تنبیه معلم باید از روی عدالت باشد. معلم باید طوری باشد که دانش‌آموز از اخلاق و رفتارش درس یکی از موارد صیانت زبان این‌ است که توجه داشته باشیم، قولی ندهیم که نتوانیم یا نخواهیم اجرا کنیم‌ بگیرد،از حضورش لذت ببرد و در غیابش او را به نیکی یاد کند و مشتاق دیدارش باشد. معلم باید به این مشکلات پی ببرد و آن‌ها را رفع کند تا کودک به روال عادی برگردد،بتواند درس بخواند و تکلیف خود را به خوبی انجام دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.