Skip to main content
فهرست مقالات

قضا و قدر الهی و اختیار انسان

نویسنده:

(5 صفحه - از 35 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : قضا و قدر، قضا و قدر الهی، انسان، قدر الهی و اختیار، اختیار انسان، فعل، قضای الهی، خدا، خداوند، سرنوشت، علل، مطهری، معنای قضای الهی دربارهء حوادث، تقدیر، معنای قضای ذاتی و فعلی، معلول، ذاتی، علم، واجب، علل تامه، قضای الهی به حوادث جهان، سازگاری، قضا و قدرشان حتمی، افعال انسان، محمد حسین، حتمی، قدر و اختیار انسان سازگاری، فعل خدا، موجودات مادی، قضای واجب تعالی نسبت

خلاصه ماشینی: "اهمیت این توجه آن وقت آشکارتر می‌شود که قضا و قدر،گاه موجب سعادت یک جامعه و گاه موجب انحطاط آن‌ دانسته شود!اگر این موضوع به نحو علمی مورد بررسی قرار گیرد، به‌نحوی که از هرگونه برداشت عامیانه به دور باشد و هیچ‌گونه‌ مهملی بر آن بار نشود،امید آن می‌رود که قضا و قدر الهی باعث‌ نوعی نگرش حکیمانه به نظام هستی شود،تا آن‌جا که مایهء تلاش‌ برای برداشتن گام بعدی در مسیر زندگی نیز باشد. اینک پس از روشن شدن معنای لغوی،در توضیح معنای‌ اصطلاحی قضا به معنای قطعیت و حتمیت،بیان می‌داریم که‌ چنانچه این امر را به‌صورت ایجاب حقیقی در نظر بگیریم،بر وجوبی که موجود امکانی از جهت علت تامه‌اش بدان متصف‌ آفرینش انسان با اختیار و آزادی آمیخته و اندازه‌گیری شده است و قضای الهی جز این‌ نیست که هرگاه انسان از روی اختیار،اسباب‌ فعلی را پدید آورد،تنفیذ الهی از این طریق انجام‌ گیرد است،منطبق می‌شود؛چرا که شی‌ء تا واجب نگردد، موجود نمی‌شود. در این بیان،درواقع‌ قضای الهی به سلسلهء علل‌ تعلق گرفته است که اختیار و ارادهء انسان نیز یک حلقه از این‌ سلسله است و وقتی سلسله‌ تمام شود،وقوع فعل لازم می‌شود و ضرورت می‌یابدازطرف‌ دیگر،چون کل سلسله متعلق قضا و قدر الهی است،به تبع، نتیجهء سلسله که همان وقوع فعلی در عالم خارج است نیز متعلق‌ قضا و قدر الهی خواهد بود. »13 و در جای دیگر می‌فرماید:«نتیجه می‌شود که هر فعلی با این‌که از وجود علت تامه‌ای که آن را واجب می‌سازد،خالی نیست، در عین حال برای انسان اختیاری است و قضا و قدر الهی آن را از اختیارات انسان بیرون نمی‌کند،چون قضای حتمی خدا از صفات‌ فعلیه‌ای است که از مقام فعل خدا انتزاع می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.