Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردها در برنامه ی درسی و نسبت آن ها با تعلیم و تربیت دینی

نویسنده:

(5 صفحه - از 42 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : دینی، تعلیم و تربیت دینی، خلاقیت، رویکردها در برنامه‌ی درسی، آموزش، دانش، دانش‌آموز، انسان، ابتکار، آموزش و پرورش

خلاصه ماشینی:

"ز-دنبال کردن هدف‌های دینی با رویکردی با تلفیقی در درس‌های‌ دیگر به معنای بی‌نیاز بودن از درس تخصصی به نام دینی نیست؛ زیرا کمکی که از درس‌های دیگر به درس دینی می‌رسد،بیشتر در حوزه‌ی‌ هدف‌های نگرشی و ترسیم فضای معنوی است و از این رهگذار،به‌ هیچ‌وجه نمی‌توان به مجموعه‌ای از تفکر سازمان‌یافته و منسجم در اعتقادات دینی و راه و روش زندگی رسید؛لذا ضروری است که درس دینی‌ به عنوان کانون یا محور تعلیم و تربیت دینی وجود داشته باشد و سایر دروس به تناسب موقعیت خود،مدرسان اهداف غایی این درس که در هدف‌ درس که هدف کلی آموزش و پرورش است،باشند. ب)بر این مبنا،دانش‌آموز باید طالب تربیت شود تا خود بداند که چه‌ چیزی را چگونه در دین جست‌وجو کند تا در آینده عامل و عالم خوبی باشد، یعنی به مفاهیم دینی نه به عنوان مجموعه‌ای از اندوخته‌های علمی که در رقابت و تفاخر علمی قابل استفاده است بلکه با عنوان گوهرهایی گران‌بها نظر کند که باید آن‌ها را با غواصی در اقیانوس متلاطم افکار و اندیشه‌ها طلب کند و به دست‌آورد تنها چنین صورتی اهداف درسی،مطلوب او واقع می‌شود و خواهان وصول بدان و حصول نتیجه می‌گردد. شکوفایی خلاقیت در دانش‌آموزان،به‌ خصوص در رشته‌های هنری و علوم تجربی زمینه‌ی رشد دانش و هنر را فراهم می‌کند و حضور شاداب دانش‌آموزان را درپی دارد؛اما باید دید که‌ جایگاه این رهیافت در تربیت دینی چیست؟ استاد شهید مطهری ذیل گرایش‌های فطری انسان«گرایش به‌ خلاقیت و ابداع»را از جمله این گرایش‌ها می‌شمارد و می‌فرماید: «این گرایش در انسان‌ها هست که می‌خواهد خلق کند و بیافریند،که چیزی‌ را که نبوده است،به‌جود آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.