Skip to main content
فهرست مقالات

روح هنر اسلامی، در آثار تیتوس بورکهارت

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : هنر، اسلامی، روح هنر اسلامی، تصویر، کعبه، خط، خدا، مظهر، قرآن، مسجد

خلاصه ماشینی:

"(به صفحه تصویرمراجعه شود) هنر اسلامی ممتاز است به این‌که پیوسته با روح اسلام‌ سازگاری داشته و این سازگاری دست‌کم در مظاهر اصلی آن مانند معماری مکان‌های مقدس نمودار است،به شرط آن‌که تحت‌ تأثیر عوامل نفوذ بیگانه قرار نگرفته باشد. اسلیمی از نظر یک مسلمان فقط امکان آفرینش هنری‌ بدون پرداخت تصویر نیست،بلکه مستقیما وسیله‌ای‌ است برای انحلال تصویر یا آنچه در نظام ذهنیات با تصویر مطابقت دارد؛همچنان‌که تکرار همراه با وزن و آهنگ‌ بعضی کلام‌های قرآنی،تثبت یافتگی ذهن بر موضوعی‌ دلخواه را منحل می‌کند. اعجاز اسلام،همان کلام خداست که بی‌واسطه در قرآن‌ تجلی یافته و تلاوت آن در نماز و مناسک موجب می‌شود که‌ «فعلیت»یابد؛و این نکته،موضع شمایل شکنی اسلام را به‌ درستی روشن می‌کند که کلام خداوند باید به شکل بیان و لفظ باقی بماند و به همین نحو،نطیر عمل خلاق آفریدگار،آنی و مجرد از ماده باشد بدین‌گونه،قدرت تذکارش به صورت ناب‌ محفوظ می‌ماند،بی‌آن‌که معروض سایش و فرسایشی شود که از ماده‌ی قابل لمس و مس،که طبیعت هنرهای تجسمی است،از نسلی به نسل دیگر راه یابد. خوش‌نویسی شریف‌ترین هنر بصری در جهان اسلام،خوش‌نویسی‌ است و کتابت قرآن،هنر مقدس علی الاطلاق محسوب‌ (به صفحه تصویرمراجعه شود) می‌شود. خوش‌نویسی اسلامی که متضمن شکل‌های گوناگون‌ بسیاری است،موجب می‌شود،آن را با خوش‌نویسی همانند گیرند،زیرا در چین نیز این هنر از هنرهای بسیار برجسته به شمار اگر گنبد بنای مقدس،نمایشگر روح کلی است،«ساقه» یا«گریو»هشت ضلعی گنبد که زیر آن قرار گرفته،رمز هشت فرشته‌ی حامل عرش است که خود با هشت جهت‌ «گلباد»مطابقت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.