Skip to main content
فهرست مقالات

جلوه های نحوی و بیانی در آیات قرآنی (1)

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 51 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : سوره‌ی کهف ،فعل ،خدا ،بیانی در آیات قرآنی ،سد ،خداوند ،کلمه‌ی ،یتیم ،سوره‌ی هود ،آیه‌ی سوره‌ی کهف ،صنع ،موسی ،جواب ،حق ،کشتی ،سوره‌ی نمل ،سوره‌ی مبارکه‌ی کهف ،سخن ،اصحاب کهف ،مردم ،کار ،عبارت ،عمل ،حضرت حق ،جلوه‌های نحوی و بیانی ،قرآن مورد قبول حضرت حق ،کسانی ،سوره‌ی هود و آیات ،حضرت خضر ( ع ) ،علی چراغی

خلاصه ماشینی:

"در سوره‌ی مبارکه‌ی کهف و در آیات 77 و 82 چنین آمده‌ است: «فانطلقا حتی إذا أتیا أهل قریة استطعما أهلها فأبوا أن‌ یضیفوهما فوجدا فیها جدارا یرید أن ینقض فأقامه،قال لو شئت‌ لاتخذت علیه أجرا» 12 «و أما الجدار فکان لغلامین یتیمین فی المدینة و کان تحته‌ کنز لهما و کان أبوهما صالحا فأراد ربک أن یبلغا أشدهما و یستخرجا کنزهما رحمة من ربک و ما فعلته عن أمری،ذلک تأویل‌ مالم تسطع علیه صبرا» 13 مفهوم این دو آیه آن است که موسی و خضر(علیهما السلام)، از مردم«قریة»با وجود گستردگی آن،طلب طعام کردند. علت آمدن«واو»عطف در آیه‌ی «یقولون سبعة و ثامنهم کلبهم» 14و نیامدن این«واو»در«ثلاثة رابعهم کلبهم»15و «خمسة سادسهم کلبهم»16در سوره‌ی کهف چیست؟ جواب:بنا به قول مفسران و از جمله،زمخشری این«واو» برای تأکید و تحقیق به کار رفته است؛یعنی کسانی که گفته‌اند: «اصحاب کهف هفت تن بودند و هشتمین آنان سگشان بود»، سخن صحیح را گفته‌اند. و در ضمن،تفاوت‌ میان«خاسرون»و«أخسرون»در چیست؟ جواب:علاوه بر آیه‌ی 103 سوره‌ی کهف،کلمات‌ «الخاسرون»و«أخسرون»در آیات زیر نیز به کار رفته‌اند: سوره‌ی نحل،آیه‌ی 109: «لاجرم أنهم فی الآخرة هم‌ الخاسرون» 32 سوره‌ی هود،آیه‌ی 22: «لاجرم أنهم فی الآخرة هم‌ الاخسرون» 33 سوره‌ی نمل،آیه‌ی 5: «اولئک الذین لهم سوء العذاب و هم‌ فی الآخرة هم الاخسرون» 34 در لغت،«الاخسر»به معنای«زیانبارتر از زیانبار(الخاسر)» آورده شده است. حال با این اوضاع،چرا در آیات یاد شده«بصر»بر«سمع» مقدم شده است؟در پاسخ باید گفت،علت آن است که در آیه‌ی سوره‌ی کهف،سخن درباره‌ی اصحاب کهف است که از میان قوم خود گریختند تا کسی آن‌ها را نبیند و به همین دلیل،به‌ تاریکی غار پناه بردند تا از انظار پنهان بمانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.