خلاصه ماشینی:
"او هدف خود را بررسی نگرش دانشآموزان نسبت به تغییر و تلفیق کتابهای دینی و قرآن، سنجش و ارزیابی میزان تأثیر آموزههای کتاب بر رفتار و عملکرد آنان،و نیز پرورش قدرت تفکر و اندیشهورزی در آنان بیان کرده است.
البته در مقابل این گروه،برخی دیگر از دانشآموزان بیان کردهاند که این درسها نه تنها برای رسیدن به آرامش به آنها کمک نکرده، بلکه بر اضطراب آنان نیز افزودهاند(شاید بتوان این اضطراب را مقدمهای آرامش دانست،به شرط آنکه افراد به درستی هدایت شوند).
6. دانشآموزان در بیان نقش کتابهای دین و زندگی در رشد استعدادها و خلاقیتها و ابتکارات بیان کردهاند که این کتابها سبب شدهاند: الف)با عقاید،افکار و استعدادهای گوناگون خودمان آشنا شویم.
8. دانشآموزان در این تحقیق،نقش معلم را نقش راهنما و مدیر کلاس بیان کردهاند و وظیفهی او را شفافسازی مطالب متهم و مهم،آسان کردن یادگیری،اصلاح دیدگاهها،تقویت و افزایش قدرت تفکر و خلاقیت بهجای حفظ مطالب و کمک به جذابتر کردن فضای کلاس دانستهاند."