Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب در نحو عربی

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 58 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : نحو، مکتب، کوفه، بصره، کوفی، بغداد، مذهب، مکتب در نحو عربی، کوفیون، بصریون

خلاصه ماشینی:

"اما بعد از شرح حال الرؤاسی و عاصم و ابن محیصن که همگی‌ کوفه بودند،از علمای کوفه نام می‌برد،آن‌ها را برای اولین‌بار با لفظ «کوفیون»یاد می‌کند و می‌گوید:«و کوفیونی که از آن‌ها یاد کردیم، در زمان خود امامان‌[نحو]بودند که ما مرتبه‌ی علمی آن‌ها را نسبت‌ به اهل بصره بیان داشتیم... »13 معلوم می‌شود که زبیدی اولین کسی است که نحویون را به‌ نسبت شهرهایی که در آن شناخته می‌شدند،تقسیم‌بندی کرد و عباراتی چون«مذهب کوفیون»،«مذهب بصریون»و«مذهبین»را به کار برد که منظورش این بود که آن نحوی‌[مورد نظر مثلا]تابع‌ آرای نحات کوفه یا بصره یا هر دو شهر کوفه و بصره بوده است. چون ابن الندیم(ت 385 ق)همان‌ تقسیم‌بندی را کرد،اما نحویان بغداد را به عبارت«من خلط المذهبین»وصف نمود و کتابش را به گفتارهایی تقسیم کرد و گفتار /مقاله‌ی دوم را به سه فن اختصاص داد: فن اول:در مورد آغاز نحو،اخبار نحویون و لغویون اهل‌ بصره و فصحای عرب و نام کتاب‌های ایشان فن دوم:در احوال علمای نحو و لغویون کوفه فن سوم:در احوال علما و نام مصنفات آن‌ها؛که این فن را به‌ سه بخش تقسیم کرد: 1. »36در جایی هم اصرار بروجود سه مکتب دارد:«شاگردان ثعلب که به دنبال او از آن‌ها نام بردیم، همه کوفی نیستند،بلکه به مکتب جدیدی به‌نام مکتب بغداد منتسب هستند که مکتبی انتخابی است و براساس امتزاج دو مکتب‌ بصره و کوفه شکل گرفته است؛چراکه آن‌ها از هردو تأثیر پذیرفته‌اند. »38 شیخ محمد الطناطاوی نیز معتقد به وجود مکتب‌های بصری و کوفی،و مکتبی امتزاجی بود که در این مکتب امتزاجی،برخی به‌ یکی از آن دو گرایش پیدا کردند و برخی هم ترجیح دادند،بین آن‌ دو را جمع کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.