Skip to main content
فهرست مقالات

شرح اصطلاحات کتاب فلسفه ی پیش دانشگاهی

نویسنده:

(7 صفحه - از 42 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : شرح اصطلاحات کتاب فلسفه‌ی پیش‌دانشگاهی، اتحاد، فلسفه، ادراکات، اتحاد عاقل و معقول، تصویرمراجعه، نفس، تعقل، اعتباری، اتحاد عالم، ادراکات حقیقی، ذهن، ماهیت، ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، شرح منظومه، اثبات مسأله‌ی اتحاد علم، علم، مسأله‌ی اتحاد عاقل و معقول، مسأله‌ی اتحاد علم و عالم، فعلیت، معلوم، بحث اتحاد عاقل و معقول، ادراکات اعتباری، اثبات، ماهیت موجود درک‌شونده متحد، عینی، احتیاجات، مفهوم اعتباری و معنای حقیقی، مسأله‌ی تعقل و ادراک، معانی

خلاصه ماشینی: "اتحاد عالم و معلوم پس از اثبات و قبول این‌که نفس نسبت به ذات و قوا و صور ادارکی خود،علم حضوری دارد،این پرسش مطرح است‌ که:آیا نفس با صور علمیه‌ی خود،اتحاد وجودی دارد،به‌ طوری که عین مدرکات خود باشد و حقیقتش همان معارف و علومی باشد که تحصیل کرده است؟بنابراین،یکی از مباحثی‌ که استکمال علمی نفس متفرع بر آن است،اثبات مسأله‌ی‌ اتحاد عاقل و معقول و یا به‌طور کلی،اثبات مسأله‌ی اتحاد علم و عالم و معلوم است. اما صدر المتألهین،محل بحث را به مطلق علم و ادراک،اعم از حضوری و حصولی،و اعم از تعقل و تخیل و احساس، (به صفحه تصویرمراجعه شود) توسعه داده و در همه‌ی موارد،قائل به اتحاد شده است. اکنون باید ببینیم که اتحاد دو وجود،ممکن است یا نه؟و اگر ممکن است،به چند صورت تحقق می‌یابد؟ انحاء اتحاد در وجود اتحاد دو یا چند وجود عینی،به معنای نوعی وابستگی یا هم‌بستگی میان آن‌ها،امکان دارد و به چند صورت تصور می‌شود: الف)اتحاد عرض با جوهر،از این نظر که عرض وابسته به‌ جوهر است و نمی‌تواند از موضوع خودش استقلال پیداکند. ز)گفتنی است که اتحاد مورد بحث،اتحادی است که در اثر اداراک حاصل می‌شود و آن اتحاد عالم با وجود معلوم بالذات‌ است؛یعنی همان صورت ادراکی که در ذهن پدید می‌آید،نه با وجود خارجی آن. حکیم سبزواری در شرح منظومه می‌فرماید: و لیس فی الوجود الاتفاقی اذ کلما یحدث فهو راقی لعلل بها وجوده وجب یقول الاتفاقی جاهل السبب‌[شرح منظومه(فلسفه)،ص‌ 217] ترجمه:در عالم وجود،هیچ‌چیز اتفاقی نیست،زیرا هرچه‌ حادث می‌شود،پس بالا می‌رود(مستند به علمی است)که‌ ایجاب وجود معلول را می‌کند و جاهل به اسباب،فعل را اتفاقی‌ می‌گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.