Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تکاملی تفسیر نگاری

نویسنده:

(20 صفحه - از 115 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،تفسیر ،صحابه ،پیامبر ،مفسران ،اسلامی ،تفسیری صحابه ،التفسیر و المفسرون ،تفسیر قرآن ،رسول خدا ،شعر ،روایت ،فهم ،القرآن ،ابن‌عباس ،کتاب ،نزول آیات قرآن همزاد ،تاریخ ،یهود ،ابن مسعود ،عرب ،مفسران روایات تفسیری پیامبر ،بن مسعود از بزرگان صحابه ،اهل کتاب ،معارف ،پیامبر اسلام ،دانش ،ابو علی اسواری قرآن ،تبیین ،علی ( ع )

خلاصه ماشینی:

"الفاظ پوشیده بیانی که حتی«زبان شناسان کارآمد تازی»از درک دقایق و مفاهیم و مقاصد آن ناتوان بودند، تعابیری که نیروی دراکه کسی به آفاق گسترده معانی‌اش نمی‌توانست اوج گیرد و پیامبر اسلام به عنوان مبلغ رسالات الهی، موظف به تبیین و پرده بر گرفتن از محتوای آن دسته از آیات قرآن بود که غموض و پیچیدگی در معنا را در بر داشت واژه‌هایی که فهم آدمی به محتوای جلیل آن احاطه‌ای نداشت و این رسول خدا بود که با فرمان ربوبی‌«و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم»(نحل/44)گام نخست را در عرصه عریض و فروزان تفسیر گذاشت و وظیفه بیانگری و توضیح را به دوش گرفت و آنچه که از مجمل و متشابه، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام و خاص و جزئیات احکام و چگونگیها و دیگر مسایل قرآنی، نیاز به شرح و تبیین داشت، به تفسیر آنها و در نتیجه به تنویر عقول و افکار پرداخت و این تبیین، رسا و در خور فهم همگان بود. از مسروق روایت شده که علوم و معارف اسلامی در میان صحابه به شش تن منتهی می‌شود:عمر، علی، عبد الله بن مسعود، ابن بن کعب، ابو درداء، زید بن ثابت و علم همه آنها نیز به دو نفر می‌رس:علی و ابن مسعود» 28 در تدبر و تعمق در آیات شهره بود همچنان که خود می‌گوید:«هر یک از ما هر گاه ده آیه را فرا می‌گرفتیم تا وقتی که در مورد آنها معرفتی به هم نمی‌رساندیم و خویشتن رابدان عملا پای‌بند نمی‌ساختیم از آن نمی‌گذشتیم 29 »."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.