Skip to main content
فهرست مقالات

هنوز در آغاز راه هستیم ...(روش تدریس و ارزشیابی تاریخ: قسمت اول)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ، روش تدریس و ارزشیابی تاریخ، آموزش، درس تاریخ، معلمان، دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی درسی، آموزش و یادگیری درس تاریخ، امتحانات، تعلیم و تربیت

خلاصه ماشینی:

"من نمی‌دانم گروه‌ برنامه‌ریزی درسی تاریخ در مورد آموزش تاریخ در کشورهای دیگر چه قدر تحقیق کرده است؛اما در بررسی‌های مقدماتی خودم،دیدم‌ کشورهای کهن که سابقهء تاریخ طولانی دارند،در آموزش تاریخ، تمام حوادث و وقایع را به آن شکل که روی داده است و با تمام‌ جزئیات در کتاب‌هایشان عرضه نمی‌کنند؛بلکه کوشش می‌کنند تا بیش‌تر فراز و نشیب‌هایی را که در تاریخ کشورشان بوده است-برای‌ مثال در جاهایی که شکست خورده‌اند و یا در جاهایی که موفقیت‌ کسب کرده‌اند-به صورت برجسته در کتاب‌های درسی تاریخ عرضه‌ کنند و بیش‌تر علت این موفقیت‌ها و شکست‌ها را به دانش‌آموزان‌ بگویند. البته این‌ کار در بعضی از برنامه‌های درسی کشور مانند علوم تجربی و مطالعات اجتماعی آغاز شده است و من امیدوارم که به دیگر برنامه‌های درسی مانند تاریخ هم سرایت کند و این امر موجب شود تا معلمان و دانش‌آموزان از جزئی‌نگری نجات یابند و به جای انتقال‌ حجم گسترده‌ای از مفاهیم و مطالب به ذهن دانش‌آموزان، مهارت‌های فرآیندی و راه یادگیری و پژوهشی به آن‌ها آموزش داده‌ شود. در این‌جا باید تمام جزئیات را گفت و اتفاقا هرچه‌ بیش‌تر وارد جزئیات شویم و سندهای متعدد ارائه کنیم،بهتر است؛ ولی یک وقت کتاب تاریخ می‌نویسیم با اهداف آموزشی خاص و قصد داریم دانش‌آموزان با یک دورهء تاریخی و علل پدیدآمدن‌ رخدادها،نقش اشخاص در مور شکل‌گیری حوادث،اوضاع‌ اجتماعی،و فرهنگی جامعه‌ای که این حوادث در آن اتفاق افتاده‌ است،آشنا شوند و بتوانند از گذشته درس بگیرند و برای زندگی‌ این دوره و دوره‌های آینده از آن استفاده کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.