Skip to main content
فهرست مقالات

راهبردهای عملی وحدت حوزه دانشگاه

نویسنده:

(6 صفحه - از 3 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : دانش، وحدت حوزه دانشگاه، تمدن جدید، دانشگاه، دین، علم، انسان، فرهنگی، متولیان، اقتصادی، حوزه‌های معرفتی انسان پدید، دوگانگی، قلمروهای معرفتی بشر، حرکت، تجربه، تأثیر علم مثلثات مسلمانان، تسخیر قدرتمندانه قلمروهای معرفتی، غرب، متولیان علم و دین، وحدت حوزه و دانشگاه طبیعی، علم و دین، اصول، تأثیر، تأثیر اصول هندسه، پیدایش تمدن جدید، علم مثلثات مسلمانان در علوم، تأثیر جبر و هندسه مسلمان، اصل حاکم پایه‌های علمی، رشته‌های گوناگون حوزوی، عوامل گوناگونی دوگانگی

خلاصه ماشینی: "بی‌شک شکل‌گیری نهضت رنسانس و پیدایش تمدن جدید با جاذبه‌های خیره کننده‌اش، دگرگونی عظیمی را در حوزه‌های معرفتی انسان پدید آورده و در پی آن با شکستن مرزهای کهن فکری و فرهنگی و تسخیر قدرتمندانه قلمروهای معرفتی و ذهنی اندیشه‌وران و کاوشگران به عنوان یک اصل حاکم پایه‌های علمی خود را بر تمامی زوایای زندگی عقلانی او تحکیم کرد. » 1 اضافه می‌کنیم که نهضت رنسانس، وامدار تلاشهای سترگ علمی عالمان و اندیشه‌وران مسلمان بوده است، چنان که مؤلف محترم دانش مسلمین می‌نویسد: جان برنال از جمله در این مورد می‌گوید: «برآورد ارزش آنچه دانشمندان اسلام بر گنجینه دانش بشری افزوده‌اند، مشکل است... ب. آنچه در این گفتار به عنوان راه‌حل ارائه می‌شود، بخش کوچکی است که از نگاه ما به حل مشکل کمک می‌کند، ولی انتظار اصلی از اندیشه‌وران دوراندیش و متولیان دلسوزی است که با ژرفنگری توأم با خلوص و دلسوزی و با استفاده از کارشناسان خبیر و مسؤول، راههای منطقی، طبیعی و عملی لازم را شناسایی نموده، آن را فراروی مشعلداران دین و دانش قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.