Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تکاملی تفسیر نگاری(2) مدارس تفسیری صحابه

نویسنده:

(16 صفحه - از 9 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، مدارس تفسیری صحابه، قرآن، مدرسه تفسیری، ابن مسعود، روایت، ابن‌عباس، حضرت علی علیه‌السلام، مفسران، تفسیر قرآن، حدیث، سعید بن جبیر، پیامبر، امام علی علیه‌السلام، مدارس تفسیری صحابه و شاگردان، بن مسعود، اسلامی، امام، مجاهد، حضرت علی علیه‌السلام و ابن‌عباس، ابن مسعود و ابن‌عباس نقل، نقل، رأی، سعید تفسیر آیات قرآن، پیامبر اکرم، تفسیر نگاری، ه‌ق درگذشت، کتاب، تابعین، شاگردان ابن مسعود به شمار

خلاصه ماشینی: "این پدیده مهم تفسیری را فراروی پسینیان نهادند و پای عقل و اندیشه و تدبر را به گلگشت حیات نوین تفسیری مایه‌ور از پیامبر اکرم و ائمه هدی علیهم السلام گشودند، لکن روش تفسیری غالب در این حوزه‌ها تفسیر به روایت-مأثور-بود که زمینه بسط و گسترش آن بیش از پیش فراهم گشت و به همان میزان اخبار غیر مسند به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در حیطه تفسیر رو به فزونی نهاد و این استناد حاکی از القاء رأی و اعمال نظر مفسران بود که بعضا با حسن نیتی جاهلانه و غالبا با سوء نیتی مغرضانه همراه بود. باید پذیرفت که در تفسیر قرآن از رهگذر روایاتی که به این مدارس منسوب است، ضعف و خلل راه یافته است و همین نکته باعث می‌شود که اعتماد و اطمینان مطلق به آنها از میان برود و نیز همین امر موجب می‌گردد که علمای اسلامی به بحث و کاوش و نقل و جرح و تعدیل احادیث تفسیری‌اش که بدینان منسوب است روی آورند و اهتمام خود را در این جهت مصروف نمایند. » 2 سیوطی در الاتقان از قتاده نقل می‌کند که او گفته است چهار تن از تابعین دانالترین هستند که سعید بن جبیر در آن میان از همه اعلم و آگاهتر به تفسیر قرآن می‌باشد. 2. محمد بن کعب القرظی از یهودیان مدینه به شمار می‌رفت و تفسیر ار از حضرت علی علیه السلام، ابن عباس و ابن مسعود و با واسطه از ابی بن کعب روایت کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.