خلاصه ماشینی:
"9وی در بخش تاریخ که جنبهء تاریخ عمومی دارد،ازمنابع کهنتر به زبان عربی که روایت عربی کتاب«خودتای نامک»نیز در بین آنها بوده،استفاده کرده و تاریخ زمان حضرت محمد(ص)را از روایت ابن اسحق برگرفته است.
در بخش مربوط به آغاز تاریخ عربها،منبع طبری کتاب هاشم بن محمد کلبی دربارهء شجرهء عربها بوده است.
دربارهء ساسانیان که به زمان نویسنده نزدیکتر بوده و مآخذ و روایتهای بیشتری در دسترس قرار داشته،مفصلتر جستار کرده و این جستارها روشن و مفیدتر است.
با رویآوری به جنبهء عمومی بودن کتاب طبری،درمییابیم که کتابش براستی تاریخ اسلام است و هم روزگاران وی نیز این کتاب را همچون تاریخ اسلام ارزیابی کردهاند؛زیرا طبری به تاریخ یمن،داستان کودکی پیامبر(ص)و نبرد زوقار به تفصیل بیشتری پرداخته است؛اما دربارهء نبردهای ایران در شمال شرقی،آگاهیهای بسیار همگانی داده است.
17بدرستی هدف عمدهء طبری آن بوده است که همه آگاهیهای مهم مسلمانان دربارهء تاریخ را جمعآوری و ضبط کند.
20بنابراین،چون در درستی مآخذ و روایتها ژرفاندیشی نکرده و همواره خود روایتها را بیان کرده،کتابش با وجود فراگیری و گستردگی از دیدگاه اعتبار و ارزش نوشتهها همهجا مورد قبول نیست و به دلیل نداشتن هماهنگی و تناسب روایتها با زمان و جایگاه رویداد،آن را دور از گسترهء دانش تاریخ میدانند.
طبری روایتهای مخلتف در مورد رویدادها را میآورد،بدون اینکه برای هیچکدام از آنها برتری قائل شود؛23اما باوجوداین اشکالها، اثر طبری ارزش بسیاری دارد؛زیرا در این کتاب،جستارهای راستین نیز بهجا مانده است.
33 اما طبری کمال امانتداری و راستگویی را از خود نشان میدهد و تاریخ ملتهای کهن را که جز بازگویی سینه به سینه از گذشتگان به آیندگان و حفظ کردن نسلهای بعدی نیست،درنظر داشته است و با بازگو کردن گفتههای افراد برگزیده،کتاب خویش را گسترش داده است."