Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر شخصیت ابن خلدون مورخ و جامعه شناس جهان اسلام

نویسنده:

(7 صفحه - از 18 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌خلدون، ابن خلدون، آموزش، تدریس، تربیت، بنی خلدون، سلطان، تعلیم و تربیت، اندلس، آموزش و پرورش

خلاصه ماشینی:

"ابن خلدون بیش از شصت و پنج فصل را از 193 فصل کتاب مقدمه به امر تعلیم و تربیت اختصاص داده است و ضمن تاریخچه‌ای، آموزش و پرورش را از صدر اسلام تا زمان خود ترسیم می‌کند و به مبانی آرای تربیت خود،در حوزهء معرفت‌شناسی،انسان‌شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌پردازد و در موضوعاتی چون مراحل آموزش،روشهای یادگیری،زمینه‌های تربیت و اهداف تربیتی، دیدگاههای خود را تبیین می‌نماید. 5جد وی محمد در سال 625 به تونس رفت و وزیر ابو حفص و پس از او وزیر فرزندش‌ مستنصر گردید6پدر ابن خلدون که نیز نامش محمد است،گرچه در آغاز جوانی به امر سپاهیگری و اداری مشغول بود ولی تحت تأثیر فقیه مشهور و عارف به ادبیات و شعر،عبد الله الرندی قرار گرفت و به فقه و ادبیات علاقه‌مند شد و پس از مدتی از علمای فقه و ادبیات گردید. 57 در بلاد اسلامی،علاوه بر ترجمهء مقدمه به زبان ترکی‌58و فارسی‌ 59دربارهء ابن خلدون و نظریات علمی‌اش،مطالبی را به صورت مقاله‌ در مجلات یا در ضمن کتابها یا به صورت تألیفی مستقل نوشته شده‌ است ولی نوعا حول محور تاریخ فلسفه،جامعه‌شناسی و نظایر آن‌ بوده است و کمتر به آرای تربیتی وی پرداخته شده است،یا نظریاتی‌ به او نسبت داده شده ولی به کتاب وی مستند نگردیده است،یا تحلیل‌ درست و تبیین جامعی از آرای تربیتی وی صورت نگرفته است؛از این‌رو ضرورت داشت که به نظریات این متفکر،بدون گرایش به‌ مباحث تاریخ و اجتماعی،و صرفا به تبیین و بررسی آرای تربیتی وی از جوانب مختلف،بپردازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.