Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر شخصیت ابن خلدون مورخ و جامعه شناس جهان اسلام

نویسنده:

(7 صفحه - از 18 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌خلدون ،خلدون ،ابن خلدون ،آموزش ،تدریس ،تربیت ،بنی خلدون ،سلطان ،تعلیم و تربیت ،اندلس ،آموزش و پرورش ،قرآن ،تاریخ ،علمی ،تونس ،ابن خلدئن ،کتاب ،مغرب ،متعلم ،معلمان ،استادان ،تألیف کتاب تاریخ پرداخت ،ترجمهء مقدمهء ابن خلدون ،تألیف ،مقدمهء ابن‌خلدون ،آموزش قرآن ،ترجمهء مقدمهء ابن‌خلدون ،ابن‌خلدون تألیف مقدمه ،مقدمهء ابن‌خلدون و تعلیم ،امر تعلیم و تربیت

خلاصه ماشینی:

"ابن خلدون بیش از شصت و پنج فصل را از 193 فصل کتاب مقدمه به امر تعلیم و تربیت اختصاص داده است و ضمن تاریخچه‌ای، آموزش و پرورش را از صدر اسلام تا زمان خود ترسیم می‌کند و به مبانی آرای تربیت خود،در حوزهء معرفت‌شناسی،انسان‌شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌پردازد و در موضوعاتی چون مراحل آموزش،روشهای یادگیری،زمینه‌های تربیت و اهداف تربیتی، دیدگاههای خود را تبیین می‌نماید. 5جد وی محمد در سال 625 به تونس رفت و وزیر ابو حفص و پس از او وزیر فرزندش‌ مستنصر گردید6پدر ابن خلدون که نیز نامش محمد است،گرچه در آغاز جوانی به امر سپاهیگری و اداری مشغول بود ولی تحت تأثیر فقیه مشهور و عارف به ادبیات و شعر،عبد الله الرندی قرار گرفت و به فقه و ادبیات علاقه‌مند شد و پس از مدتی از علمای فقه و ادبیات گردید. 57 در بلاد اسلامی،علاوه بر ترجمهء مقدمه به زبان ترکی‌58و فارسی‌ 59دربارهء ابن خلدون و نظریات علمی‌اش،مطالبی را به صورت مقاله‌ در مجلات یا در ضمن کتابها یا به صورت تألیفی مستقل نوشته شده‌ است ولی نوعا حول محور تاریخ فلسفه،جامعه‌شناسی و نظایر آن‌ بوده است و کمتر به آرای تربیتی وی پرداخته شده است،یا نظریاتی‌ به او نسبت داده شده ولی به کتاب وی مستند نگردیده است،یا تحلیل‌ درست و تبیین جامعی از آرای تربیتی وی صورت نگرفته است؛از این‌رو ضرورت داشت که به نظریات این متفکر،بدون گرایش به‌ مباحث تاریخ و اجتماعی،و صرفا به تبیین و بررسی آرای تربیتی وی از جوانب مختلف،بپردازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.