Skip to main content
فهرست مقالات

بایدها و نبایدها در آموزش تاریخ

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اینکه برخی از تحصیل کردگان ادبیات به تحقیق و پژوهش‌ در تاریخ رو آورده‌اند،به نظر شما چه ارتباطی میان تاریخ و ادبیات‌ وجود دارد؟ اینجا مطلب حساسی وجود دارد و آن این که اکثر علاقه‌مندان تاریخ‌ کسانی بودند که ذوق ادبی داشتند؛یعنی در واقع می‌شود گفت که تاریخ راجزو ادبیات می‌دانستند. با توجه به این که بخشی از تحصیلات شما در ترکیه بوده است لطفا بفرمائید وضعیت مطالعات تاریخی و رشتهء تاریخ در ترکیه،در مقایسه با ایران چگونه بود؟ سال 1344 ش که برای ادامهء تحصیل به دانشگاه آنکارا رفتم،وضع‌ آموزش تاریخ آنها نسبت به ما پیشرفته‌تر بود. آنجا،مؤسسه‌ای بود که ارتبابط بین المللی داشت؛یعنی‌ شما هر وقت به انجمن تاریخ ترک می‌رفتید،یکی دو نفر مورخ،استاد و محقق تاریخ از خارج کشور آنجا بودند و سعی داشتند کسانی را که‌ با تاریخ آنجا سرو کار دارند،با یکدیگر ارتباط دهند. یک سال در دانشگاه تورنتوی کانادا فرصت مطالعاتی خود را گذرانده‌ام و همکار آقای پرفسور راجرسیوری بودم؛همان آقایی که‌ کتاب تاریخ صفویه‌اش به فارسی ترجمه شده است. با توجه به تجربیاتی که جنابعالی ضمن سفر به کشورهای پیشرفته‌ کسب کرده‌اید و همچنین مطالعاتی که داشته‌اید،با به اجمال و در مقایسه‌ بفرمایید،در ارتباط با جایگاه رشته و درس ا تاریخ در ایران با کشورهای‌ پیشرفته و نیز اینکه اگر بخواهیم به آن سطح برسیم باید چه کار کنیم؟ مشکل از اساس است. یعنی در دانشگاه هیچ فرقی بین دانشجوی یک رشته با رشتهء دیگر وجود ندارد و این که بگوییم مثلا فلان رشته اشرف است و تاریخ وامانده‌ترین رشته‌هاست،اشتباه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.