Skip to main content
فهرست مقالات

راهنمای برنامه درسی تاریخ در دوره متوسطه (قسمت سوم و پایانی)

(10 صفحه - از 30 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ،دانش‌آموزان ،دانش ،معلم ،درس تاریخ ،تدریس ،تاریخ ،روش‌های تدریس ،فعالیت ،فعال ،کلاس ،راهنمای برنامهء درسی تاریخ ،راهنمای برنامه درسی تاریخ ،برنامهء درس تاریخ ،دبیران ،برنامهء درسی ،طراحی ،کتاب ،فیلم ،روش ،پرسش ،فرایند یاددهی ،مؤلفان کتاب‌های درسی ،آموزش معلمان ،روش‌های تدریس فعال ،دانش‌آموزان در کلاس‌های درس ،پرسش و پاسخ ،روش‌های تدریس و ارزشیابی ،هدف‌های درسی ،کتاب درسی

خلاصه ماشینی:

"آنچه در انتخاب و به‌ کارگیری روش تدریس اهمیت دارد،این است که تدریس باید رابطه‌ای‌ درست و دو جانبه میان معلم و دانش‌آموز برقرار کند،در دانش‌آموز برای توجه به موضوع درسی و تداوم یادگیری دربارهء آن ایجاد انگیزه‌ کند واو را از حالت شنوندهء محض خارج و در کلاس و بیرون از آن‌ فعال نماید. از سوی دیگر لازم است در متن کتاب درسی و کتاب معلم(یا طرح درسی که خود او تهیه می‌کند)،فرصت‌هایی برای پرسش و پاسخ‌ پیش‌بینی شوند(و با آوردن پرسش)،در صورت امکان زمان انجام‌ هر مورد از آن‌ها نیز مشخص شود. 2. فعالیت موردنظر نباید وقت زیادی را از کلاس و دانش‌آموز بگیرد برای یک درس فعالیت‌های متنوعی را می‌توان طراحی کرد که‌ دانش‌آموزان با راهنمایی معلم آن‌ها را انجام دهند،اما باید درنظر داشت که طول مدت یک جلسهء کلاس،حدود 5/1 ساعت است. انجام فعالیت‌های خارج از کلاس ممکن است وقت زیادی را از دانش‌آموزان بگیرد و چنانچه تعداد آن‌ها به حدی باشد که دانش‌آموزان‌ از کارهای اصلی خود باز بمانند،ناچار خواهند شداز انجام آن‌ فعالیت‌ها صرف‌نظر کنند و چه‌بسا این موضوع خانواده‌ها را با مشکلات جدی مواجه سازد. مناسب است مؤلف چند عنوان فعالیت خارج از کلاس دربارهء هر درس پیش‌بینی کند تا دانش‌آموز(یا گروه)یکی از آن‌ها را برای انجام انتخاب کند در انجام فعالیت‌های خارج از کلاس،نکات مهم دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند: -مخاطره‌آمیز نبودن‌ -کم‌هزینه بودن‌ مثلا چنانچه از دانش‌آموز بخواهیم گزارشی از یک غار تاریخی‌ تهیه کند،باید به امکانات او نیز واقف باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.