Skip to main content
فهرست مقالات

نیم قرن تدریس تاریخ

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ، تبریز، تاریخ دانشگاه تبریز دکتر سیروس، استاد تاریخ دانشگاه تبریز، معلمان، تاریخ معاصر، استادان، دانشگاه، تاریخ ایران، دانشگاه تبریز دکتر سیروس برادران

خلاصه ماشینی:

"به نظر جناب‌عالی به عنوان متخصص‌ تاریخ معاصر،برای نوشتن یک کتاب تاریخ‌ معاصر ماندگار و مورد قبول اکثریت،چه‌ نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟ تعداد حوادث تاریخ معاصر به اندازهء ریگ‌های ساحل دریاست و اخبار زیادی از این وقایع برجای مانده است. یعنی به فرض که آن هیأت تشکیل شود و چهارچوب‌ها را مشخص کند،هنگام نوشتن‌ مطالب،چه چیزهایی باید مورد توجه قرار گیرد؟محور گروه یا حزب خاصی باشد یا نه؟و اصلا چه کار کنیم که مؤلف در نوشتن‌ مطالب تاریخ معاصر از جادهء بی‌طرفی خارج‌ نشود و رویهء اعتدال،منطقی و علمی را دنبال‌ کند؟عمدهء گرفتاری این هست که می‌گویند، خیلی جریانات،آدم‌ها،محله‌ها و استان‌ها را آورده‌اید،ولی در نحوهء تبیین و بیان حوادث‌ و وقایع از جادهء اعتدال خارج شده‌اید. روی این اصل معتقدم که در تألیف تاریخ‌ معاصر باید امکان پیدا کرد که از میان انبوه اطلاعات و حوادث،آن‌هایی را که‌ مؤثر و تأثیرگذار هستند و نقش پایه‌ای و اساسی دارند،برگزید است که شایستهء مورخان و استادان تاریخ‌ است. نظر شما در مورد محدودهء زمانی‌ بررسی موضوع‌های تاریخ معاصر چیست؟ آیا به نظر جناب‌عالی این گفته که«اگر صد سال از زمان وقوع یک حادثه نگذرد،آن‌ حادثه تاریخی تلقی نمی‌شود»،درست‌ است؟اگر درست است،پس ما باید برای‌ کودکان چه کنیم؟چرا که مدعی هستیم،از شناخت گذشته می‌توان برای شناخت بهتر حال و ساختن آینده استفاده کرد. اما موضوع دیگر آن است که برای پیشگیری‌ از فراموشی بعضی مطالب باید نکاتی را به‌ صورت خلاصه و تیتراژوار ثبت و ضبظ کنیم‌ تا در زمان مقتضی براساس این یادداشت‌ها بتوانیم به تحلیل و بررسی همه‌جانبهء مسائل‌ بپردازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.