Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت بازنگری و اصلاح روش های آموزش تاریخ

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، آموزش، آموزش تاریخ، نظام آموزش متوسطه، انتقال اطلاعات، دبیران، دانش‌آموز، بازنگری و اصلاح روش‌های آموزش، ضرورت بازنگری و اصلاح، روش

خلاصه ماشینی:

"این کتاب هرچند مختص آموزش تفکر انتقادی در سطوح آموزش عالی است،ولی با قدری دخل‌وتصرف و تعدیل‌ می‌تواند،در آموزش متوسطه نیز کاربرد داشته باشد،و مگرنه این‌ است که نظام متوسطه می‌باید مقدمه‌ای باشد برای پرورش نیروهای‌ مستعد برای آموزش عالی؟اما دریغا که آموزش عالی ما نیز دچار همین معضلات ایت و اگر آن جایگاه رفیع چنین است،پس دیگر چه انتظاری باید از این‌جایگاه پائین‌مرتبه داشت؟ با این تفاصیل،اینک به صراحت می‌توان دو نقیصهء اصلی‌ آموزش تاریخ در دورهء متوسطه را بیان کرد: 1. آیا اصرار بر روش‌های کهنه در آموزش،آن هم در عصری که‌ مقدار اطلاعات موجود که از طریق رایانه و سایر وسایل ارتباطی‌ عرضه می‌شود،از توانایی افراد در استفاده از اطلاعات،پیش گرفته‌ است،آیا عاقلانه به نظر می‌آید؟در چنین عصری که کتاب‌ها معمولا،در زیر چاپ قدیمی می‌شوند،آیا بهتر نیست به جای دادن‌ اطلاعات،نحوهء استفاده از اطلاعات و چگونگی پردازش آن،و تعقل و پرسشگری را به دانش‌آموزان یاد دهیم؟آیا بهتر نیست با بالا بردن جذابیت این درس،مهر آن را برای همیشه در دل‌ دانش‌آموزان بنشانیم تا از طریق آن،آموزش تاریخ را به درازنای عمر هر فرد وسعت داده باشیم؟بی‌پرده باید گفت،اگر جزء این باشد، آب در هاون کوبیده است و ره به ترکستان برده‌ایم. نگارندهء این سطور در جایی دیگر،بحثی در خصوص تاریخ‌های‌ محلی و ضرورت آن در آموزش متوسطه مطرح کرده است که آن‌ نوشتار نیز به نوعی می‌تواند برای جذاب کردن درس تاریخ به کار گرفته شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.