Skip to main content
فهرست مقالات

نسبت تاریخ با قدرت

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 4 تا 6)

خلاصه ماشینی:

"اما اگر از جنبهءروش‌شناسی تاریخ بگذریم و نگاهی فرهنگی به‌ گذشته داشته باشیم،تاریخنگاری سلسله‌ای،یا رده‌بندی‌هایی که اکنون‌ سنتی می‌نمایند،و مفهوم دودمانی تاریخ،بیانگر این واقعیت است که‌ قدرت رابطهء مستقیم و مشخص با خانواده داشته است. این مبانی فلسفی که به تعبیر دوران‌ معاصر،عقل‌گرایی است،برای تعالی و ترقی‌ تاریخنگاری،آن‌چنان‌که توأم با عمق،کشش، اصالت و خلاقیت باشد،ضرورت دارد یعنی رابطه‌ای که شاکلهء اصلی نظام سیاسی را می‌ساخت،غیر مستقیم‌ شد و عناصر جدیدی تحت تأثیر ملی‌گرایی،جای آن را گرفت و دیگر تاریخ دودمانی توانایی هم سخنی با نسلی را ندارد که پرسش‌های نوینی‌ دارد،یا برای پرسش‌های خود،حتی پرسش‌های قدیمی،پاسخی نو و تناسب با زمان می‌خواهد. این از آن روست‌ که فرض نظری رابطهء خانواده و قدرت،در نتیجه خردگرایی عصر جدید و فرایند عقب نشستن سنت‌ها،دیگر فقط برای اهل فن ممکن می‌شود؛ آن هم در صورتی که به فضای گذشته به درستی وارد شوند و نسبت به‌ ادراک مبانی و اصول رده‌بندی سنتی توفیق یابند. او چه مغرض باشد و چه بی‌غرض، مورخ در همه حال بازگوکنندهء واقعیت است و مثل هر انسان دیگری،مطابق با شرایط زمان‌ خویش زیسته و نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی عصر خویش،موضع گیری کرده‌ است. اما اگر صرفا نظر به مدح و ذم باشد،این امر از جانب هرکس ممکن است صورت گیرد و خاص یک مورخ و علاقه‌ها و پیوندهای خاص او نخواهد بود؛مثلا می‌تواند توسط شاعران،فیلسوفان‌ یا دیگران انجام شود. مورخ در همه حال بازگوکنندهء واقعیت است و مثل هر انسان‌ دیگری،مطابق با شرایط زمان خویش زیسته و نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی عصر خویش،موضع‌گیری کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.