Skip to main content
فهرست مقالات

زبان و آموزش تاریخ

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : تاریخی، زبان، کودکان، دانش‌آموز، آموزگار، مفاهیم، زبان و آموزش تاریخ، درس تاریخ، مخاطب، زبان و آموزش تار

خلاصه ماشینی:

"لغاتی هستند که‌ آموزگار درس تاریخ از آنها بسیار استفاده می‌کند و دانش آموز نیز می‌باید با درک این لغات به مفاهیم تاریخی دست یابد. تا زمانی که محقق و مدرس‌ تاریخ برای انتقال مفاهیم تاریخی از زبان محاوره و معمول‌ مردم استفاده می‌کند نمی‌تواند مطمئن باشد که ادراک مخاطب‌ او از مفاهیم،همان بار معنای دقیق علمی‌ای را دارد که محقق‌ استقاده می‌کند. آیا زمانی که کتاب‌ درسی را می‌نویسیم از تغییر معانی کلمات در روند زمان مطلع‌ هستیم؟آیا این هشیاری را به مخاطب خود نیز انتقال داده‌ایم؟ -استفاده از اصطلاحات و مفاهیم جدید در تفسیر گذشته «کارگران برای دستیابی به حقوق دمکراتیک مبارزه‌ می‌کردند تا به برابری طبقاتی دست یابند»آیا استفاده از این‌ تعابیر که ساختهء جامعه‌شناسان قرن 19 است برای تعبیر وقایع‌ تاریخی قرون پیش از آن موجب ایجاد ارتباط پویا بین گذشته‌ و حال خواهد شد؟آیا با استفاده از این کمات،که مفاهیم‌ خاص خود را دارند،باورهای امروز را به عملکردهای‌ گذشتگان تحمیل نمی‌کنیم؟ به تعبیر برخی وظیفهء محقق تاریخ ایجاد ارتباط بین گذشته‌ و حال است. در برخی از موارد محقق آگاهانه اقدام به این امر می‌کند اما آیا مخاطب وی(دانش آموز)نیز مطلع است؟ -ساده نویسی یا ساده انگاری؟ تألیف کتب درسی برای دانش‌آموزان دوران ابتدایی از ظرافت خاصی برخوردار است. اگر برآنیم تا با آموزش تاریخ دانش آموز را با گذشته طوری‌ آشنا کنیم که بتواند از قالب‌های عصر خود خارج شود و زندگی‌ گذشتگان را درک کند می‌باید در استفاده از ادبیات استعاری‌ تجدید نظر کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.