Skip to main content
فهرست مقالات

تپه گیان

نویسنده:

(4 صفحه - از 61 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : تپه‌ی گیان، سفال‌های منقوش، حفاری قبرهای تپه‌ی گیان به‌دست‌آمده، تپه‌ی گیان تپه‌ی گیان، سفال‌های منقوش سبک لرستان، هزاره‌ی، قبرهای تپه‌ی گیان، اشیای قبرهای فرهنگ گیان، فرهنگ، اشیای تپه گیان در ایران

خلاصه ماشینی:

"براساس تجزیه و تحلیل،سبک سفالگری پنج دوره‌ی‌ فرهنگی در این محوطه‌ی باستانی شناخته شده که دوره‌ی زمانی‌ هزاره‌ی چهارم تا آغاز هزاره‌ی اول قبل از میلاد را شامل می‌شود. این نوع سفال‌ها از نوع سفال‌های مشخص طبقه‌ی سوم تپه‌ی باباجان هستند که‌ گف آن‌ها را متعلق به قرن‌های 9 و 8 قبل از میلاد می‌داند. مرحله‌ی تکامل این فرهنگ در گیان در طبقه‌ی چهارم بوده‌ که با سفال‌های منقوش مشخص شده است. ازآنجا که بین سفال‌های گیان چهار و سه،مشابهت و افتراق وجود دارد، به‌نظر می‌رسد نوآوری فرهنگی در گیان سه در راستای سنت‌های‌ موجود این فرهنگ بوده و نفوذ این فرهنگ،از حدود سال 1900 قبل از میلاد،در بیش‌تر قسمت‌های لرستان گسترش پیدا کرده‌ است. تقریبا پنجاه سال گاه‌نگاری اواسط هزاره‌ی سوم و اواسط هزاره‌ی دوم قبل از میلاد منطقه‌ی غرب ایران،براساس نتایج‌ به‌دست‌آمده از حفاری‌های تپه‌ی گیان تنظیم شده است. با وجود این‌که بیش‌تر اطلاعات مذکور از حفاری قبرهای تپه‌ی گیان‌ به‌دست‌آمده ولی از نظر لایه نگاری،تپه‌ی گودین دره‌ی‌ کنگاور اطلاعات قابل اطمینان‌تری،درباره‌ی تکامل سنت‌ سفال‌های منقوش نخودی این فرهنگ به‌دست می‌دهد. تعدادی از افراد از این قوم در اوایل هزاره‌ی اول پیش از میلاد از مراکز خود در بین النهرین شمالی به سوی مشرق و به فلات ایران کوچ کردند که‌ این فرض رامی‌توان قبول کرد؛زیرا سفال منقوش طبقه‌ی اول‌ درگیان،با ظرف‌های معروف به نوزی که در تمام آسیای غربی‌ رواج داشتند و تا ناحیه‌ی زاگرس نمونه‌های آن دیده شده شباهت‌ زیادی به‌هم دارند و ممکن است،نقل و انتقال اقوام هوری موجب‌ رواج این نوع سفال باشد(چون هوری‌ها از طرف دیگر با اورارتوئی‌ها ارتباط داشتند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.