Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش رسمی تاریخ: ضرورت ها و تنگناها

نویسنده:

(4 صفحه - از 12 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ، آموزش، آموزش رسمی تاریخ، درس تاریخ، تعلیم و تربیت، معلم، مشکلات آموزش رسمی درس تاریخ، دولت، آموزش غیررسمی، علم تاریخ

خلاصه ماشینی:

"از این پس،توسعه‌ی ارتباطات و افزایش مسافرت،تأسیس‌ موزه‌ها و کتابخانه‌ها،رونق هنر تئاتر و سینما،افزایش افراد باسواد، انتشار فراوان کتاب با استفاده از فن چاپ،انتشار روزنامه‌ها و نظایر آن‌ها همچنان‌که به گسترش همه جانبه‌ی علوم و فرهنگ کمک‌ کرده،دانش عمومی از تاریخ(آموزش غیررسمی تاریخ)را نیز توسعه‌ داده است. آن جا که به تربیت استاد و معلم تاریخ پرداخته می‌شود نیز در واقع به‌ تأمین نیروی مورد نیاز به منظور ارائه‌ی این علم و تحقیقات مربوط به آن اهتمام شده است. حال آن که در همه‌ی دورانی که آموزش غیررسمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاریخی جریان داشته یا در مواردی که هنوز وجود دارد،چنین‌ پرسش‌هایی مطرح نمی‌شدند،برای مثال،کسی که یک فیلم‌ سینمایی یا کارتونی را می‌بیند که براساس فنون تاریخی ساخته شده‌ است،از آن لذت می‌برد و براساس فنون تارخی ساخته شده‌ فنون در کتاب درسی و امتحان،با پرسش از فایده و هدف تاریخ‌ همراه شود. این نوشته قصد ندارد مشکلات آموزش رسمی درس تاریخ را که مربوط به کتاب رسمی،برنامهء آموزشی،شیوهء ارزشیابی،روش‌ تدریس و مانند آن است،حل کند،بلکه می‌کوشد تأکید کند که‌ چنین مشکلاتی در ذات آموزش رسمی تاریخ در دوران معاصر و در دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد و برای حل آن نیز باید مسأله را از همین جا ریشه‌یابی کرد. طرح مسأله بدین صورت،نباید این تصور را ایجاد کند که راه‌حل‌ مسأله،پاک کردن صورت آن،یعنی حذف آموزش رسمی تاریخ‌ است،بلکه نشان می‌دهد،وجود مجموعه‌ای معقول و متخصص‌ در دستگاه تعلیم و تربیت برای آموزش تاریخ،ضرورتی انکارناپذیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.