Skip to main content
فهرست مقالات

استنباط تاریخی در حصار کتاب درسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 10 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تاریخی، دانش‌آموز، آموزش، کتاب درسی، استنباط تاریخی در حصار کتاب، استنباط تاریخی، آموزش تاریخ، کتاب درسی تاریخ، حصار کتاب درسی

خلاصه ماشینی:

"آیا دانش‌آموزان با کتاب‌ استنباط تاریخی در حصار کتاب درسی فریده افضلان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارتباط متقابل دارند؟آیا از خواندن کتاب درسی تاریخ لذت‌ می‌برند؟کتاب درسی تا چه میزان و در چه شرایطی در ایجاد استنباط تاریخی مؤثر است؟ براساس نتایج یکی از تحقیقات این‌جانب،در نظام‌های‌ آموزشی متمرکز،ارتباط دانش‌آموزان با کتاب درسی رابطه‌ای غیر فعال است. در بررسی چگونگی رفتار دانش‌آموز با کتاب و به عبارت دیگر، کارکرد یا فرایند رابطه‌ی دانش‌آموز، نحوه‌ی برخورد او با کتاب به عنوان منبع‌ اصلی اطلاعاتی،پذیرش کتاب به عنوان‌ منبع دارای اطلاعات تأئید شده و غیرقابل‌ مناقشه،تعامل و حتی تقابل بین کتاب با دیگر منابع همچون آموزگار،کتاب‌های‌ دیگر،وسایل ارتباط جمعی و... با توجه به این‌که منابع دست اول تاریخی معمولا برای‌ دانش‌آموزان خصوصا در مراحل ابتدایی و متوسطه قابل استفاده‌ نیستند،کتاب درسی به عنوان منبع تاریخی اصلی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عبارت دیگر،وسیله‌ی اصلی یادگیری به‌ شمار می‌آید. به عبارت دیگر،نمی‌تواند قبول کند که افراد در زمان‌های مختلف و با دیدگاه‌های متفاوت می‌توانند وقایع تاریخی از استنباط کنند و این استنباطهای متفاوت‌ می‌تواند،از دید صاحبان آن‌ها و در زمان خود صحیح هم‌ باشند:از دید او،تفسیر تاریخی سیاه و سفید است،یعنی یا درست،یا نادرست و به عبارت دیگر،یا قابل یا غیر قابل‌ قبول -مرتبه‌ی عالی:استنباط تاریخی،هم وجود دارد و هم‌ صحیح است. در این شرایط،نه‌تنها منابع متعدد در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد،بلکه به او کمک می‌شود تا استنباطات‌ مختلف از تاریخ را دریابد و در کنار دیگران،به خود نیز اجازه‌ دهد تا از یک واقعه‌ی تاریخی استنباط پیدا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.