خلاصه ماشینی:
"زیرا نویسنده با ملاحظهی سن دانشآموزان،توانایی ذهن آنها،میزان ساعت درس تاریخ در برنامه درسی و حجم مقرر برای کتاب درسی، مجبور است گزارشی کوتاهتر را تحت عنوان«کتاب درسی تاریخ» به وجود آورد که در کلاس درس توسط معلم تاریخ عرضه و تدریس میشود و از آن امتحان به عمل میآید و میدانیم که او نیز از محتوای کتاب درسی تنها آنچه را که مهم است مورد تأکید و توجه قرار میدهد.
از آنجا که درک صحیح اصلی انکارناپذیر است،در فرایند آموزش و ادراک تاریخی چگونه میتوان بر این معضل غالب آمد و اشکالات ناشی از تقلیل گزارش تاریخی را کاهش داد؟ پیش از آنکه پرسش فوق را پاسخ گوییم لازم است به این نکته اشاره کنم که از دید صاحبنظران تاریخ،روند تقلیلی هرچند در آموزش تاریخ وجود دارد اما در علم تاریخ مطرح نیست.
این داستان نشان میدهد که چگونه تاریخ تمامی جهان با همهی وقایع و شخصیتها و طول و تفصیل خود به مدد ادراک و استنباط، تبدیل به عبارتی کوتاه و پرمعنا شده است."