خلاصه ماشینی:
"زیرا همچنانکه«سخن»(شفاهی یا مکتوب)ظرف اصلی ثبت و ضبط و اشغال دانش تاریخی(رخدادها) به شمار میآید،همان(سخن)نیز وسیله اولیه و اصلی و غیر قابل انکار و کتمان آموزش(تدریس)تاریخ دانسته میشود.
به علاوه این نکته که «بیان»ابزار اساسی بخش عمده تفهیم و تفاهم ماست و نیز«شیوه بیانی و سخنرانی»یکی از متداولترین فنون و روشهای آموزش محسوب میگردد،واقعیت آن است که انتقال دانش تاریخی در ماهیت و موجودیت خود نیز اساسل متکی به سخن(بیان)است.
نباید از این نکته غافل بود که در حالی که همه ملتها تاریخ خویش را ارج مینهند و حتی هر معلمی درس و رشته خود را با تعصب پاس میدارد،بیاعتنایی معلم تاریخ از یک سو درس تاریخ را لوث میکند و از سوی دیگر احترام و حرمت همان معلم را در چشم دانشآموزان زایل میسازد.
خوب است توجه داشت که آن بخش از ادبیات مکتوب که دربردارنده داستان و رمان تاریخی است به دلیل داشتن بیان روان و نیز به کارگیری قوه تخیل دارای فواید بسیاری برای معلم تاریخ است."