Skip to main content
فهرست مقالات

گفتاری در صدرا شناسی

نویسنده:

(12 صفحه - از 133 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : ملاصدرا ،نفس ،ذات ،برهان ،واجب ،اشراق ،واجب‌الوجود ،جوهر ،نور ،صدرالدین شیرازی ،بدن ،قوه خیال ،برهان صدیقین ،حکمت متعالیه ،علم ،صور خیالی ،جسمانی ،مجرد ،بسیط ،هستی ،تقریر ملاصدرا از برهان صدیقین ،کمال ،برهانی ،اثبات ،بیان برهانی معاد جسمانی ،نور مجرد ،نظریه ،نفس حیوانی ،شیخ اشراق ،ماده

خلاصه ماشینی:

"» (1) اما ملاصدرا به واسطه اشکالاتی که بر مبنای اصول حکمت متعالیه در سخنان مشایین و اشراقیون دیده، خود به نظریه جدیدی در بیان علم باری تعالی دست یافته، گوید: «علم او به ماسوی بدان گونه است که خدای تعالی به طریق خاصی به ما تعلیم فرموده که این طریق اختصاص به ما دارد و به علت غموض و دشواری فهم و درک آن بر اکثر افهام، مصلحتی در تصریح و توضیح آن نمی‌بینیم و فقط به طور خلاصه و اجمال بدان اشاره می‌کنیم، تا آنان که برای درک این گونه اسرار آفریده شده‌اند و توفیق درک و فهم آن را دارند، با این اشاره اجمالی به حقیقت این مسأله راه یابند و آن این است که ذات واجب الوجود در مرتبه ذات خویش، مظهر جمیع صفات و اسماء است و همین ذات، خود نیز آینه‌ای است که با همین آینه و در همین آینه صور کلیه ممکنات مشاهده می‌گردند و به حضرات ذات مکشوف خواهند بود، بدون لزوم حلول صور اشیا در ذات و یا اتخاذ ذات با صور اشیا... » (1) ملاصدرا بر مبنای این‌که به عالم مثال معلقه و صور برزخیه باور داشته و آن را در وجود، جدای از ماده به شمار آورده، به تجرد برزخی قوه خیال گرایش پیدا کرده و در کنار این‌که آن را تجلی گاه صفت خلاقیت خداوند دانسته که می‌تواند در ذهن، صورتهای گوناگونی را بیافریند، گوید: «از آنچه که خداوند به ما الهام فرموده دانستی که قوه خیالی و جزء حیوانی از انسان جوهری است که از این بدن حسی عنصری و این کالبد انحلال‌پذیر بشری تجرد دارد و در هنگام تلاشی این کالبد مرکب و نابودی افزار و اعضای آن، باقی بوده و فنا نمی‌پذیرد، ولی با این همه از تشکل و تمثل مقداری مجرد نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.