Skip to main content
فهرست مقالات

گفتاری در صدرا شناسی

نویسنده:

(12 صفحه - از 133 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : ملاصدرا، نفس، ذات، برهان، واجب، اشراق، واجب‌الوجود، جوهر، نور، صدرالدین شیرازی

خلاصه ماشینی:

"» (1) اما ملاصدرا به واسطه اشکالاتی که بر مبنای اصول حکمت متعالیه در سخنان مشایین و اشراقیون دیده، خود به نظریه جدیدی در بیان علم باری تعالی دست یافته، گوید: «علم او به ماسوی بدان گونه است که خدای تعالی به طریق خاصی به ما تعلیم فرموده که این طریق اختصاص به ما دارد و به علت غموض و دشواری فهم و درک آن بر اکثر افهام، مصلحتی در تصریح و توضیح آن نمی‌بینیم و فقط به طور خلاصه و اجمال بدان اشاره می‌کنیم، تا آنان که برای درک این گونه اسرار آفریده شده‌اند و توفیق درک و فهم آن را دارند، با این اشاره اجمالی به حقیقت این مسأله راه یابند و آن این است که ذات واجب الوجود در مرتبه ذات خویش، مظهر جمیع صفات و اسماء است و همین ذات، خود نیز آینه‌ای است که با همین آینه و در همین آینه صور کلیه ممکنات مشاهده می‌گردند و به حضرات ذات مکشوف خواهند بود، بدون لزوم حلول صور اشیا در ذات و یا اتخاذ ذات با صور اشیا... » (1) ملاصدرا بر مبنای این‌که به عالم مثال معلقه و صور برزخیه باور داشته و آن را در وجود، جدای از ماده به شمار آورده، به تجرد برزخی قوه خیال گرایش پیدا کرده و در کنار این‌که آن را تجلی گاه صفت خلاقیت خداوند دانسته که می‌تواند در ذهن، صورتهای گوناگونی را بیافریند، گوید: «از آنچه که خداوند به ما الهام فرموده دانستی که قوه خیالی و جزء حیوانی از انسان جوهری است که از این بدن حسی عنصری و این کالبد انحلال‌پذیر بشری تجرد دارد و در هنگام تلاشی این کالبد مرکب و نابودی افزار و اعضای آن، باقی بوده و فنا نمی‌پذیرد، ولی با این همه از تشکل و تمثل مقداری مجرد نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.