خلاصه ماشینی:
"کجاست؟کاربرد عرف، سیره و بنای عقلاء در فقه تا کجاست؟ آیا احکام امضایی مخصوص زمان شارع است که در زمان حضور معصوم علیه السلام بوده یا قابل توسعه به زمان ما نیز هست؟مثلا در اوافر بالعقود آیا شامل عقود عصر ما هم میشود یا نه؟تفاوت امور امضایی و تأسیسی در چیست؟ حجیت بنای عقلاء، قواعد عرفی، عرف بینالملل و مانند اینها تا کجاست؟آیا شامل بنای عقلاء و عرف زمان ما هم میشود یا نه؟ قلمرو واجبات و محرمات عقلی و ملازمه عقل و شرع تا کجا و چگونه است؟ جایگاه موضوعشناسی در اجتهاد چگونه است؟چه مقدار موضوعشناسی مربوط به فقیه است؟موضوعشناسی پیش از حکم یا پس از حکم؟ تفاوت قلمرو هر یک از احکام اولیه، ثانویه و احکام حکومتی چیست؟ در تعارض احکام اولیه با احکام حکومتی چه باید کرد؟مانند: خیابانکشیهایی که مستلزم تصرف در املاک یا حریم املاک شخصی است؛ نظام وظیفه و اعزام اجباری به خدمت نظام؛ممانعت از ورود و خروج کالاها و ارز؛منع احتکار در غیر موارد منصوصه؛ایجاد گمرکانت، وضع مالیات و قیمتگذاری کالاها؛ ممانعت از گرانفروشی؛ممانعت از خرید و فروش مواد مخدر و اعتیاد؛ممانعت از حمل اسلحه گرم؛تحدید موالید و جلوگیری ازدیاد بیرویه جمعیت؛اجرای تعزیرات مالی و مجازاتهای غیر منصوص؛پایین و بالابردن ارزش پول؛قرار داد شروط الزامی دولت در برخی معاملات و قراردادها؛الزامی کردن شروط در عقد ازدواج؛برقراری شرایط و ایجاد محدودیتهایی جهت استفاده از انفال و ثروتهای عمومی و مباحات؛و خلاصه دایره اختیارات حکومت اسلامی چه اندازه است؟ مفهوم و قلمرو«منطقه الفراغ»یا«مالانض فیه»چیست؟تکلیف بشر در خارج از این قلمرو چیست؟ دایره مباحات و حوزه اباحه چقدر است؟ در تصادم با توسعه تمدن و فرهنگ چه باید کرد؟نقش حکومت و مردم در پر کردن «منطقه الفراغ»چیست؟ علت و حکمت احکام و نقش آنها در تضییق و توسعه حکم، میزان تشخیص علت و حکمت و شیوه اکتشاف ملاک چگونه است؟ شناخت حکومتی بودن برخی نصوص، تقیهای بودن بعضی روایتها، موردی بودن بعضی از احادیث«قضیه فی واقعة»، زمان صدور حدیث و..."