Skip to main content
فهرست مقالات

سبک شناسی جواهر

نویسنده:

(18 صفحه - از 41 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : جواهر، مذاق، فقه، عرف، محمد حسن نجفی، الإجماع، شرع، روایات، اجماع، جواهر الکلام

خلاصه ماشینی:

"مضر نبودن وجود مدارک دیگر در تمسک به اجماع‌[عبارت 7، 8](به سخن دیگر، با تأمل در موارد بسیاری از جواهر درمی‌یابیم که آنچه اجماع مدرکی نامیده می‌شود، از نظر ایشان قابل استدلال است. » (3) پیش از آن‌که به نکات این عبارتها درباره جایگاه«عرف»در استنباط صاحب جواهر رحمه الله اشاره شود، یاد کرد مقدمه‌ای مفید می‌نماید: برای عرف تعریفها و تقسیمهای گوناگونی بیان شده است (4) که از بررسی و تأمل در آنها چنین نتیجه می‌گیریم: *اگر در دلیل شرعی موضوع، معین شده بود، دیگر برای عرف در این خصوص نقشی نیست‌[عبارت 3]. *در صورت تحقق عرف عام در زمانی، می‌توانیم بگوییم که در زمان امامان معصوم علیه السلام هم امر همین گونه بوده، زیرا بسیار بعید به نظر می‌رسد که این معنای عرفی پس از آنان حادث شده باشد و به عبارت دیگر، حصول تغییر مستبعد است، و سر ترجیح عرف عام بر لغت و سایر قواعد ادبی نیز همین است‌[عبارت 2]. و وجه ذلک کله ان مقدمات الوجوب لا یجب تحصیلها و لا تعرفها، لکن قد یناقش بان الاول مسلم بخلاف الثانی، ضرورة معلومیة الوجوب فی مثله من مذاق الشرع، و انه لیس المراد الوجوب إذا اتفق حصول العلم بوجود الشرط، فلا یجب حینئذ علی من احتمل فی نفسه الاستطاعة مثلا أو ظنها اختبار حاله، و لا علی من علق نذره علی شئ مثلا تعرف حصوله و نحو ذلک، إذ هو کما تری فیه اسقاط لکثیر من الواجبات، نعم هو کذلک حیث لا یکون له طریق الی التعرف، أو کان فیه ضرر علیه بحیث یسقط بمثله وجوب المقدمة...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.