Skip to main content
فهرست مقالات

علل و عوامل عملی و نظری تقریب بین مذاهب اسلامی

نویسنده:

(18 صفحه - از 59 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : مذاهب، اسلام، قرآن، شیعه، اهل سنت، فقه، امام، اختلاف، مذاهب گوناگون فقه اسلامی، دین

خلاصه ماشینی:

"درباره حضرت حسین علیه السلام به یاوه‌سرایی پرداخته است، شگفت است که بزرگترین نمونه فداکاری در راه عقیده و ایمان را بر روی تمایلات اهل سنت بدین‌سان بی‌ادبانه به اشتباه‌کاری نسبت دهد و همه چیز را از دریچه«عصبیت»ببیند، زیرا حسین علیه السلام می‌دانست که یزید از لحاظ شوکت و نیرومندی بر وی برتری دارد و هم آگاه بود که در این راه شهید می‌شود، ولی وظیفه بزرگ نبرد در راه حق و اعتلای کلمه اسلام او را بدین فداکاری تاریخی و حیرتبخش وادار کرد تا برای آیندگان سرمشق و نمونه باشد و مسلمانان جان سپردن را بر تبعیت از حاکمیت جور و فساد و باطل ترجیح دهند. حال در مقام مقایسه بین مترجم دانشمند مقدمه و ضاحب مقدمه نیز، لابد مترجم به اشتباه احق و اولی است و بر فرض که چنین نباشد، نسبت دادن«یاوه‌سرایی»به ابن خلدون در این باب روا نیست، چه این«نظریه»بین بسیاری از اعاظم دانشیان و محققان اسلامی که پیشینه ذهنی شیعی ندارند، مقبولیت تام دارد، چنان‌که مولانای رومی نیز که یک بیت او در مثنوی به همه خدمات فرهنگی هفتاد ساله یک استاد واجد شرایط امروز ترجیح دارد، همصدا با ابن خلدون در این مقوله در مثنوی ذیل آیه‌«و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه»می‌گوید: کور کورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا ابن خلدون هم پس از نظریه‌پردازی‌های خود در باب تئوری عصبیت که در فصل یازدهم تا پانزدهم از باب دوم از آن طرفداری می‌کند و می‌گوید ریاست و حکومت به خداوندان عصبیت(دارندگان شرافت نسبی)اختصاص دارد، در فصل سی‌ام از باب سوم درباره قیام امام حسین علیه السلام علیه یزید می‌نویسد: «[امام‌]حسین علیه السلام درباره شوکت اشتباه کرد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.