Skip to main content
فهرست مقالات

اهمیت تبلیغ و جایگاه آن در فرهنگ دینی

نویسنده:

(15 صفحه - از 199 تا 213)

کلید واژه های ماشینی : تبلیغ، دین، پیام، خدا، پیامبر، تبلیغ دین، فرهنگ دینی، اهمیت تبلیغ و جایگاه، اسلام، به‌سوی خدا و تبلیغ دین

خلاصه ماشینی:

"در این آیات که جزء نخستین پیامهای آسمانی در آغاز رسالت است، نخست وظیفه خود پیامبر را روشن می‌سازد، که می‌فرماید:انذار کن، بدانچه سبب پروا می‌شود هشدار ده، خدای بزرگ را بزرگتر از آنچه پنداشته می‌شود بنمای، ظاهرت را نیز آراسته کن و لباست را پاکیزه ساز، از لغزشها و ناشایستگیها به دور باش، عطابا و خدمات خویش را زیاد مشمار و برای خدا بر همه چیز شکیبایی کن. ارزش و مقام والای پیامبر صلی الله علیه و اله به سبب همین رسالت ابلاغ و دعوت به سوی خداست، هیچ عذری و مانعی نمی‌تواند رسول خدا را از این مهم باز دارد و خود او نیز باید رضای حق و مقام ارجمند را در میان مردم با اشتغال به امر هدایت و ارشاد آنان بجوید، چنان‌که درباره حضرت داود آمده است: تنها روی به صحرا نهاد، خداوند به وی گفت:چرا تو را تنها می‌بینیم؟ عرض کرد:خدایا!بسیار مشتاق دیدار تو گشته‌ام، اما میان من و تو، مردم مانع هستند، در میان مردم از تو دورم. در اصل، مجوز اساسی برای تأسیس حوزه‌های علمیه و تصرف در وجوهات و هزینه‌های گوناگونی که از بیت المال یا منابع دیگر می‌شود، دلیلهایی مانند آیه نفر است، زیرا دیرباز این همه تشکیلات حوزوی و صنفی روحانیت برای تحقق همین منظور(تبلیغ دین)پدید آمده و مشروعیت یافته است: «و ما کان المؤمنون لینفروا کافة فلو لا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون» (2) و نتوانند مؤمنان که همگی به سفر روند، چرا از هر گروهی دسته‌ای به سفر نروند تا دانش دین خویش را بیاموزند و چون بازگشتند مردم خود را هشدار دهند، باشد که 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.