Skip to main content
فهرست مقالات

سخنی پیرامون مکتب تفکیک

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک، قرآن، روایات، اسلام، معارف، ملا‌صدرا، سخن، معاد، دین، قرآن و روایات

خلاصه ماشینی:

"پرسش من این است که آیا هیچ با‌انصافی می‌تواند بگوید صاحب «بدایع الحکم» فیلسوف نبود، فلسفه نخوانده بود و فلسفه را نفهمیده بود؟ پس چطور برخی از مبانی ملا‌صدرا را رد کرده و نپذیرفته است؟ هم‌چنین علامه‌ی سمنانی مؤلف کتاب «حکمت بو‌علی سینا» و امثال او، واقعا این منطق صحیح است که یک طرف را مطلق بگیریم و هر کس در مقابل او سخنی گفت، بگوییم نخوانده و یا نفمیده است؟ بله، اگر قرآن و اهل‌بیت(ع) را «مطلق» بگیریم و بگوییم مسلمان معتقد، باید در‌صدد فهم آن باشد و حق اعتراض ندارد، گزاف نگفته‌ایم، زیرا ریشه در وحی دارد و احتمال اشتباه در آن نیست. برای نمونه اگر کسی سؤال کند: آیه‌ی شریفه‌ی ألا له الخلق و الأمر (اعراف، 7/54) با اصطلاح «عالم امر و خلق» که در فلسفه مطرح شده چه ربطی دارد که به هم ربط می‌دهند؟ در پاسخ چه می‌توانیم بگوییم: آیا امام معصوم که مفسر حقیقی قرآن است آیه را این‌طور معنی کرده است؟ و آیا در زمان نزول آیه چنین مطلبی از آیه به ذهن کسی می‌آمده است؟ و یا حتی در زمان ما اگر اصطلاح «عالم امر و خلق» پیدا نشده بود، به ذهن کسی می‌آمد که این آیه با عالم امر و خلق ارتباط داشته باشد؟9 اول باید ببینیم «له الخلق و الأمر» یعنی‌چه؟ و سپس ببینیم در فلسفه و علوم دیگر چیزی مطابق آن آمده است یا نه؟ نه بالعکس. در پایان، بار دیگر در‌خواست خود را از دانشمند و نویسنده‌ی توانا جناب آقای محمد‌رضا حکیمی تکرار کرده و بیان می‌کنم اگر کتاب مورد نظر («شیخ مجتبی قزوینی و مکتب تفکیک ») تألیف شود، نقطه‌ی عطفی در مباحث معارف خواهد بود و چون راه بحث و مباحثه هم برای همیشه باز خواهد بود، حتما بحث‌های مطرح شده در آن کتاب پیگیری و به مرور زمان، از حیث تبیین و تشریح، سیر تکاملی خواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.