Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری (با تأکید بر استان تهران)

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 19 تا 38)

کلیدواژه ها :

گردشگری ،تهران ،توسعه‌ی منابع انسانی ،آموزش نظری ،آموزش عملی

کلید واژه های ماشینی : گردشگری، آموزش، استان تهران، شاغلین، اطلاعات، سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان، بخش گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، ایرانگردی و جهانگردی استان تهران، شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی

برخورداری ایران از میراث طبیعی و تاریخی‌1غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب‌ (وجه عرضه)و وجود بازارهای گسترده‌ی ملی،منطقه‌ای و بین المللی برای این‌ عرضه(وجه تقاضا)بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای جهانی گردشگری فراهم آورده است.از سوی دیگر با توجه به چالش‌های‌ فراوری توسعه کشور1و توان بالای بخش گردشگری در پاسخگویی به آنها،به نظر می‌رسد که اتخاذ استراتژی‌هایی مشخص به منظور تحرک‌بخشی و شکوفایی این‌ صنعت امری موجه،معقول و اجتناب‌ناپذیر باشد.یکی از مهمترین استراتژی‌های‌ توسعه گردشگری،"استراتژی توسعه منابع انسانی‌"است.2تامین نیروی انسانی‌ آموزش‌دیده و ماهر مورد نیاز این صنعت در زمان حال و آینده نتیجه اعمال این‌ استراتژی خواهد بود.در این مقاله تلاش می‌شود ضمن ارائه‌ی تصویری از وضعیت‌ موجود نیروی انسانی شاغل در سطوح مختلف شغلی مرتبط با صنعت گردشگری‌ کشور،محدودیت‌ها و تنگناهای توسعه‌ی منابع انسانی این بخش با تأکید بر استان‌ تهران به تصویر کشیده شود.برای تدوین این مقاله علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی با مدیران بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و مسئولین سازمانی ذیمدخل‌ در امر گردشگری کشور و استان مصاحبه و نظرسنجی شده است.

خلاصه ماشینی:

"در امر گردشگری کشور و استان مصاحبه و نظرسنجی شده است. انسانی صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آموزش مهمترین نقش‌ راهنمایان گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این استان به‌ آموزش شاغلین بخش گردشگری استان تهران به شرح ذیل است:1-1-شاغلین رده‌های عملیاتی(نیروهای صف) نمودار 1-وضعیت آموزش شاغلین تأسیسات اقامتی استان تهران به تفکیک‌ (1)آمار موجود در سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان تهران،رقم 2753 نفر را برای شاغلین‌ منبع:سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان تهران 28311-1-3-شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی از آنجا که آمار دقیقی از تعداد شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی تهران در دسترس‌ وضعیت آموزشی شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی مناسب ارزیابی می‌شود. (3)-کل شاغلین بخش در کشور در سال 9731 حدود 00013 نفر بوده است سینائی،وحید. اقداماتی است که برای ارتقاء وضعیت آموزش نیروی انسانی در سالهای قبل از بخش خصوصی دوره‌های آموزشی گردشگری را برگزار می‌کنند. دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت است که مدیران کاروان‌های زیارتی را به این شیوه‌ اطلاعات ذکر شده در جدول تنها مربوط به دوره‌های آموزش گردشگری است و @میزان آموزش‌دیدگان شاغلین تأسیسات اقامتی استان تهران پایین است و 6,74 است بطوریکه 59 درصد شاغلین این بخش آموزشهای لازم را ندیده‌اند؛ دوره‌های آموزشی مربوطه از جمله شروط اخذ مجوز لازم برای این حرفه به شمار با فرض ثبات این تعداد شاغلین در بخش گردشگری کشور و پیش‌بینی‌های کمی‌ هتلداری و پذیرائی در سطح آکادمیک و دوره‌های کوتاه‌مدت هتلداری و پذیرائی(در 4 موسسهء خصوصی تهران)تنها قادر به آموزش سالیانه حدود 007 نفر در شاغلین این بخش بسیار ضروری و فقدان آن در کشور محسوس است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.