Skip to main content
فهرست مقالات

مدل مفهومی برای تدوین راهبردهای توسعه منابع انسانی در بخش گردشگری و میراث فرهنگی

نویسنده: ؛

پاییز 1383 - شماره 6 (19 صفحه - از 39 تا 57)

کلیدواژه ها : راهبرد توسعه ،گردشگری و میراث فرهنگی ،اهداف راهبردی ،هماهنگی ،منابع انسانی

کلید واژه های ماشینی : گردشگری و میراث فرهنگی ،میراث فرهنگی ،راهبردهای توسعه منابع انسانی ،کارکنان در بخش گردشگری ،راه‌برد توسعه منابع انسانی ،توسعه منابع انسانی ،بخش گردشگری ،تدوین راه‌برد نظام توسعه کارکنان ،توسعه کارکنان در بخش ،تدوین راهبردهای نظام توسعه کارکنان ،راهبردهای توسعه ،راهبردهای کلان بخش گردشگری ،تدوین راهبردهای توسعه ،منابع انسانی بخش گردشگری ،راهبردهای نظام توسعه کارکنان ،سایر راهبردهای کلان بخش ،نظام توسعه کارکنان ،منابع انسانی ،منابع انسانی در سازمان‌ها ،تدوین راه‌برد ،راهبردهای منابع انسانی ،راه‌برد توسعه ،توسعه کارکنان ،سازمان میراث فرهنگی ،توجه به اهداف کلان ،راه‌برد منابع انسانی ،کلان بخش گردشگری ،انسانی بخش گردشگری ،سایر راهبردهای وظیفه‌ای بخش ،نظام توسعه

توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها به نوعی تعهد و انتظار متقابل و حق و وظیفه‌ دوسویه بین فرد و سازمان مبدل شده است و در چارچوب این تعهد و انتظار متقابل‌ است که از یک سو افراد باید ضمن نشان دادن التزام عملی به انجام وظایفی در راستای اهداف سازمان،رعایت ارزش‌های سازمانی و رفتار در چارچوب نظامنامه‌ رفتاری آن،حقوق متقابلی را نیز برای خود تعریف کنند که از اهم این حقوق‌ بهره‌مندی آنان از فرصت مستمر توسعه دانش و مهارت کاری و تکامل جنبه‌های‌ مختلف شخصیتیشان است. از سوی دیگر سازمان‌ها نیز در چارچوب انتظارات به حق خود از افراد،مبنی بر بکارگیری نهایت تلاش و تعهد کارکنان در راستای تحقق اهداف سازمان،باید بدانند که لازمه تحقق چنین انتظاری،تلاش آگاهانه و برنامه‌ریزی شده سازمان در توسعه‌ منابع انسانی،ایجاد فرصت‌های بروز خلاقیت و نوآوری و جلوگیری از منقضی شدن‌ تاریخ مصرف فکری و توان کاری کارکنان است. ازاین‌رو سازمان‌های موفق امروز با هدف حفظ مزیت رقابتی خود،خلق‌ فرصت‌های توانمندسازی و توسعه منابع انسانی را در صدر برنامه‌های راهبردی‌ خود قرار می‌دهند. در این مقاله تلاش شده است تا با نگاهی راهبردی به مسایل آموزشی بخش‌ گردشگری و میراث فرهنگی نگریسته شود و مدلی ارایه گردد تا بر اساس آن مدل‌ بتوان راهبردهای مناسبی برای این بخش در زمینه توسعه منابع انسانی ارایه نمود. راهبردهای که هم واجد هماهنگی عمودی با سایر راهبردهای کلان بخش گردشگری‌ و میراث فرهنگی باشند و هم با سایر زیر سیستم‌های راهبردهای منابع انسانی نظیر راهبرد جذب و ارزیابی عملکرد هماهنگی افقی داشته باشند و به همراه آنها مجموعه‌ هماهنگی تحت عنوان راهبرد منابع انسانی بوجود آورند که با سایر راهبردهای‌ وظیفه‌ای بخش نظیر راهبردهای مالی،بازاریابی و فناوری هماهنگ و منسجم باشد تا در نهایت زمینه مناسبی برای دستیابی بخش به اهداف کلان و بلند مدتش ایجاد کند. انتظار از این مقاله فقط در حد ارایه مدل و الگو بایستی باشد طبیعتا در صورتی‌ که امکان اجرای عملی مدل در حوزه منابع انسانی بخش گردشگری و میراث فرهنگی‌ فراهم شود با بازخوردی که از نتایج اجرای آن گرفته می‌شود می‌توان مدل را بازنگری و تصحیح نمود و در نهایت به الگوی بهینه‌ای دست یافت که در اجرا هم‌ بتواند وجود یک نظام مناسب توسعه کارکنان در بخش گردشگری و میراث فرهنگی‌ را،با توجه به اهداف کلان و بخشی آن،به اثبات برساند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.