Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه نو صدرایی (تبارشناسی فلسفه اسلامی)

نویسنده:

(17 صفحه - از 108 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،صدرایی ،اسلامی ،دینی ،حکمت متعالیه ،فلسفه نو صدرایی ،فلسفه اسلامی ،ملاصدرا ،حکمت ،جهان اسلام ،تبارشناسی فلسفه اسلامی ،کلام ،اشراق ،جهان ،الهیات ،حکیمان ،ابن‌سینا ،تازه‌ای ،اجتماعی ،برهان ،جسم ،حکمت اشراق ،مسائل ،تأمل ،کلام فلسفی ،مسائل فلسفی ،تبیین ،اصول ،علم ،تبیین اصول اعتقادی اسلام

خلاصه ماشینی:

"حکمت ملاصدرا در ضمن این‌که در بردارنده مسائل فلسفه‌های پیشین بود و همه آنچه را که فیلسوفان مشاء و حکیمان اشراق خواسته‌اند تفسیر کنند، به نیکوترین شکل تفسیر می‌کند، در عین حال دشواریهای فلسفی دیگری را که حل آنها از عهده نحله‌های پیشین خارج بوده، بر پایه آراء و نظریه‌های ابتکاری خویش گشوده و تکامل فلسفه اسلامی با نظریه‌های ابتکاری ملاصدرا همانند یک مرحله تاریخی، مبتنی بر جریانها و وقایع دوران نضج خود بوده و با نگرش نقادانه به نحله‌های مشایی و اشراقی، حکمتی در خدمت تبیین اعتقادات دینی یا به تعبیر امروزی کلام فلسفی، عرضه نموده در حقیقت، آغازگر یک انقلاب فلسفی بوده که ساختارهایی مختص به خود داشته است 9 . و بطور کلی می‌توان گفت: علامه طباطبایی از دو جهت مشرب خاص خود را در فلسفه اسلامی به وجود آورد و نوآوریهای وی بطور عمده از دو خاستگاه فکری ریشه گرفته است که عبارتند از: 1-طرح بحثهای تازه‌ای که پیش از وی‌ در دیدگاه سنتی فیلسوفان سابقه نداشته و بیشتر، به واسطه آشنایی با افکار فلسفی رایج در غرب، به داخل بحثهای«فلسفه اسلامی»در آمده‌اند؛که این مسائل خود، بر دو قسم‌اند: -یا خود، نوآوری شده‌اند مثل بحثهای معرفت‌شناسی که در مشرب نو صدرایی از ادراک شناسی پیشین، فرتر رفته، با طرح مراحل شناخت انسانی و ارائه برهان در چگونگی دریافتهای حسی و عقلی به علم‌شناسی فلسفی نزدیک می‌شود، (بررسی مسأله علم و معلوم را از لحاظ اهمیت در جرگه مسائل درجه یک فلسفه باید قرار داد، زیرا تا ما هستیم سر و کاری به غیر علم نداریم) 17 یا در بحث از ادراکهای اعتباری که برای اولین بار در میان مسائل فلسفی مورد بحث واقع شده‌اند و بعد از اثبات برهانی ریشه اعتباری‌ها و شاخه‌های اولین آنها 18 در کنار بحثهای قبلی فلسفه-از اقسام علم-به بحث، گذاشته شده‌اند 19 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.