Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه: چیستی ادراک در فلسفه اسلامی

نویسنده:

(17 صفحه - از 137 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : ادراک ،نفس ،عقل ،اشراق ،ابن‌سینا ،حس ،انسان ،صدرا ،شناخت ،معقول ،جسم ،ذات ،عاقل ،مجرد ،اتحاد عاقل و معقول ،علم ،نفس انسانی ،ادراک حسی ،ذهنی ،اضافه ،اعتراض ،چیستی ادراک در فلسفه ،فخر رازی ،اثبات ،ماهیت ،نفس ناطقه ،شیخ اشراق ،ادراک در فلسفه اسلامی ،ماده ،ادراک عقلی

خلاصه ماشینی:

"فخر رازی در اعتراض بر بوعلی می‌گوید: «علم به معنی صورت حاصل در ذهن، اشتباه است، زیرا صورت ذهنی اگر با خارج مطابقت ننماید، جهل خواهد بود و اگر با خارج مطابقت کند، لازم می‌آید که امری در خارج باشد و این تأیید می‌کند که علم به معنی حالت نسبی و اضافی است و اضافه میان صورت مدرکه و امر خارجی می‌باشد و لازم نیست که آن صورت حال در ذهن باشد و شاید قائم به ذات باشد؛نظیر آنچه افلاطون در باب«مثل»معتقد شده است، یا شاید در یکی از اجرام سماوی مرتسم باشند، هر چند این بعید است، لیکن با مقایسه به نظریه بوعلی استبعادی ندارد، چون طبق نظر بوعلی، در تعقل آسمان، صورت ذهنی اگر مطابقت با آسمان نماید، لازم می‌آید عرض غیر محسوس با جوهر قائم به ذات مساوی باشد و هم موجب انطباع«کبیر»در«صغیر»است. 38 بنابراین، روشن شد که بحث صدرا از ادراکات انسانی، گذشته از مباحث وجود شناختی صرف نظیر اصالت وجود، وجود ذهنی و تشکیک وجودی و مسائل علم‌النفس فلسفی چون اثبات وجود تجردی نفس و اتحاد نفس با قوای خود، در اساس معرفتی مبتنی بر شهود و اشراق و حضور علم نزد عالم بوده و ریشه معرفت (ادراک)شناسی صدرایی-به خلاف ابن سینا که عمیقا از روان‌شناسی متأثر است- در کاوش و تأمل از بحث«علم حضوری» به دست می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.