Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر روش آموزش زبان عربی در حوزه

نویسنده:

(8 صفحه - از 186 تا 193)

کلید واژه های ماشینی : روش آموزش زبان عربی، زبان، آموزش زبان عربی در حوزه، روش، آموزش زبان دوم، مهارت، استاد، طلبهء غیر عرب، ترجمه، دستور

خلاصه ماشینی:

"چنان که کتب درسی حوزه،هر چند به‌ زبان عربی نگارش یافته‌اند و در امر پیشبرد مهارت خواندن و نوشتن کمک می‌کنند،اما به سبب آن‌که سبک آنها عربی قدیم است، در ایجاد ارتباط با ناطقین به این زبان کمک‌ زیادی نمی‌کنند،چرا که عربی جدید از نظر سبک و به کارگیری واژه‌ها،تفاوت بسیاری‌ با عربی قدیم دارد و به همین دلیل،نقطهء قوت این روش نیز نیازمند بازنگری و تصحیح است. مبنای چهارم،و ایفای نقش اساسی‌ توسط استاد در امر تدریس نیز برعکس‌ بعضی از روشهای جدید است که نقشی‌ مهم و اساسی برای زبان جویان در یک‌ کلاس در نظر می‌گیرند،به طوری که بعضی‌ از آنها به نقش حاشیه‌ای استاد،تأکید می‌کنند. در مورد مبنای ششم نیز باید بگوییم هر چند حفظ و ذخیرهء معلومات از ارکان مهم‌ کار آموزش است،اما با توجه به ججم بسیار متون و کتب درسی و تعداد فراوان قواعد و اشعار،درخواست حفظ همهء این موارد، افزون بر موارد استثنایی و نادر-حتی برای‌ طلبهء عرب زبان نیز تکلیفی است دشوار. تلاشهای جدید در سالهای اخیر دیده شده که بعضی از مدارس علمیه در قم،به برپایی دوره‌هایی‌ برای آموزش مکالمه و دیگر مهارتهای مهم‌ و متروک زبان عربی اقدام کرده‌اند که اینها اقداماتی مثبت و در راستای تغییر روش‌ معمول آموزش زبان عربی در حوزه به‌ شمار می‌روند؛هر چند این اقدامها نیز با فقدان برنامه‌ریزی علمی و صحیح،کمبود کتاب مناسب درسی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.