Skip to main content
فهرست مقالات

شعر ناب

نویسنده:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شعر ناب ،معنی ،پو ،نظریه ،موسیقی ،خواننده ،ادبی ،رمز ،خواندن ،زبان ،نظریهء شعر ناب ،لفظ ،سمبلیستها ،ادبیات ،اندیشه ،انتشارات علمی و فرهنگی ،دال ،کتاب ،غزالی ،سخن ،موسیقی شعر ،فهم ،مالارمه عقاید پو ،موسیقی لفظی شعر ،تأثیر ،عقاید پو ،عقاید پو و سمبلیستها ،اصل ،متن

خلاصه ماشینی:

"منظور از بی‌معنی بودن شعر این است که شاعر یک‌ اندیشهء مشخص و از پیش تعیین شده را به خواننده ارائه نمی‌کند، بلکه شعر به گونه‌ای است که معانی متعدد از آن دریافت می‌شود. همان‌گونه که دکتر پورنامداریان می‌گوید،«صورتهای خیال که در علم بلاغت قدیم هیچ‌گاه نمی‌بایست چندان معنی را مبهم کند که مانع‌ اصل رسانگی معنی شود،در اینجا تبدیل به رمز29می‌شود که معنی‌ در آن قابل تشخیص نیست و چون معنی در این حال در شعر مکتوم‌ است،یا بهتر بگوییم معانی متعدد در آن تنها وجود بالقوه دارد، کشف معانی به عهدهء خواننده و در گرو تأویل به اقتضای ذهن او می‌ماند. مثلا چون گویند: هر کو به خرابات نشد،بی‌دین است‌ زیرا که خرابات اصول دین است ایشان از خرابات خرابی صفات بشریت فهم کنند که اصول دین آن‌ است که این صفات که آبادان است،خراب شود؛تا آن‌که ناپید است‌ در گوهر آدمی،پیدا آید و آبادان شود»39 چنان‌که می‌بینیم،غزالی کاملا واقف است که در برخی از اشعار هر لفظ را می‌توان رمز مدلولهای متعدد دانست و خواننده با تأویل‌ الفاظ به نحوی متناسب با احوال خود،یکی از مدلولهای ممکن را برمی‌گزیند و در معنی دادن به متن شرکت می‌جوید. وی‌ می‌نویسد: «جوانمرد!این شعرها را چون آیینه‌دان!آخر دانی که آیینه را صورتی نیست در خود؛اما هرکه در او نگه کند صورت خود تواند دیدن که نقد روزگار او بود و کمال کار اوست؛و اگر گویی شعر را معنی آن است که قایلش خو است و دیگران معنی دیگر وضع می‌کنند از خود،این همچنان است که کسی گوید:صورت آیینه،صورت روی‌ صیقل است که اول آن صورت نمود»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.