Skip to main content
فهرست مقالات

سبک سخن فارسی (سبک شناسی شعر فارسی)

نویسنده:

(12 صفحه - از 52 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : سبک ،شعر ،فارسی ،سبک‌شناسی شعر فارسی ،سبک‌شناسی ،شاعر ،ادبی ،زبان ،خراسان ،شعر فارسی ،سبک سخن فارسی ،سخن ،موسیقی ،عراقی ،دکتر تمیم‌داری ،زبان فارسی ،هندی ،تقسیم‌بندی مشهور سبکهای شعر فارسی ،عرصهء سبک‌شناسی شعر فارسی ،ادبیات ،باب سبک‌شناسی شعر فارسی ،اثر ،نقد ادبی ،تقسیم‌بندی ،علمی ،سبک خراسانی ،هنری ،فلسفه ،اثر ادبی ،معنی

خلاصه ماشینی:

"بگذریم،اکنون سؤال این است که آیا تفکیک اجزای اثر ادبی-بویژه‌ شعر-اساسا ممکن است؟چگونه می‌شود صورت و معنا و موسیقی و ایقاع و صنعت و جز اینها-را در شعر از هم تفکیک کرد و مورد مطالعه قرار داد؟آن هم شعر فارسی که فقط در صورت وحدت‌ و یگانگی همهء این اجزاء مجال تجلی می‌یابد؟ دکتر صفوی:در بررسی علمی،ما ناگزیر از قائل شدن به این‌ تفکیک هستیم. قدما طمع را به عنوان یکی از دواعی شعر برشمرده‌اند،بنابر این باید بررسی روانکاوانه کرد تا معلوم شود آیا کسی که به خاطر طمع شعر می‌گوید در کار خود اصیل است یا نیست؟حتی در میان ادبای عرب مرسوم بود که تنها دو شاعر وجود دارند:یکی امرؤ القیس که داعبهء طمع نداشت و دیگری ابو فراس‌ حمدانی که چون شاهزاده بود،پول نمی‌خو است. تسمیهء سبک به خراسانی و عراقی و هندی‌ نه تنها غیر علمی نیست بلکه نسبت به پیشنهاد آقای تمیم‌داری که‌ معتقدند سبکها باید براساس فکر و فلسفه امری خاص است از این‌ گذشته همهء شاعران فیلسوف و متفکر نیستند،شعر هم ساختها و انواع مختلفی دارد که فقط یک نوع خاص آن فلسفی یا عرفانی‌ خواهد بود. ما در این راه باید ابتدا گروهی تعیین کنیم،آنگاه‌ شاید پس از چالش بسیار به این نتیجه برسیم که حتی نام‌گذاری‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دورهء اول شعر فارسی به شعر«سبک خراسانی»هم بسیار خوب است؛ چون تعریفی که استاد معلم از سبک خراسانی ارائه می‌کنند با چیزی‌ که استادان دانشگاه می‌گویند،تفاوت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.